Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammalt signerat lås med nyckel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Gammalt signerat lås med nyckel

    Hej allihopa!
    Jag undrar hur gammalt kan det här låset vara?
    Jag tror att det är signerat N.
    Tack på förhand!
    Bifogade filer

  • #2
    1850+- och då hälst - Nyckeln är inte någon höjdare som den hade kunnat var om det hade varit äldre.

    Här ligger man lågt och plötsligt märker man att ingen offrar sig så man blir tvingad.

    Nyckel är gjord för att öppna Coca... kapsylen 1953.
    Last edited by Rockwell; 2021-03-26, 21:06.

    Comment


    • #3
      Såg och avvaktade att svar men jag troddw ungefär som Rockwell, men avvaktade att svara för jag ville bättre bättre motivera varför och vad låset är.

      Stilen är ju renässans med dekor i någon slags rokoko/senbarock. Skånsk allmoge har jag ju noterat blir alltmer historieromanisk ju längre 1800-talet går och få en allter utpräglad rennäsanskaraktär innan de försvinner. Hade dock velat hitta en kista med liknande lås innan jag skrev, men nu får det kanske vara.

      Comment


      • #4
        Usch då man känner sig underlägsen när sådana djupingar som du florerar FBQ.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
          Usch då man känner sig underlägsen när sådana djupingar som du florerar FBQ.
          Du hade väl fått säga något själv. För mig är alla lås ointressanta om jag inte har en chans att komma fram till vilken kista de setat på. Då för de vara hur bra eller dåliga de vill.

          Comment


          • #6
            Lås och nycklar ointressanta då får du tänka om, jag säger bara vilka nycklar det finns för att inte tala om lås. Hada jag haft någon nycket av hög klass så hade det varit det bästa över huvud taget.

            Men FBQ jag känner igen detta sättet, det tyder på en ursklilnad från den övrig "publiken". Jag är bara intresserad av .... och det kan vara ett omedvetet ställningtagande från din sida.
            Jag säger bara vilka nycklar det finns och är man inte intresserad av en sådan nycket så det något fel någon stans, dock inte på nyckln.

            Jag samlar bara på disktrasor (och är intresserad av) från drottningars diskho. Nu har jag också stigit i graderna och sepererat mig från den övriga befolkningen.

            Jag har en bild av ett lås som är utformad som en ghotisk katedral, är man inte interserad av ett sådan lås så vet inte jag hur man är funtad.

            Det finns lås i lite mer än till kistor, för min del är det kul att veta vilken kvinna som har fått äran att bära detta lås och så blir man förevisad ett kyskhetsbälte i ordinär storlek 45.
            Last edited by Rockwell; 2021-03-27, 17:40.

            Comment


            • #7
              Nu har vi pratat om det tidigare, du verkar mest intresserad av sakerna som konstobjekt - för mig är det kulturhistoria. Utan den biten blir sakerna ointressanta, sedan spelar det ingen roll om det är lås eller annat.

              Sedan är jag mestadels intresserad av Sverige eller föremål som brukats i Sverige, och kanske mindre av 1900-tal än äldre perioder. Men vet inte om det skiljer ut mig från andra att säga det. Det behövs inte tjatas om. Har inget behov av att tala om för andra att de intresserar sig för fel saker och inget behov av att skapa konflikter på de forum där jag deltar.

              Men om vi håller oss till det här låset, det liknar ett jag har sett på en kista av sydsvenskt snitt för ganska länge sedan, om jag får tid skall jag se om jag kan minnas vad det var för någon och se om jag hittar en liknande igen.

              Comment


              • #8
                Gediget arbete är nog inte fel, ju gedignare ju bättre. Sen att det är konstnärligt till tusen är bra. Något som också är bra kan vara att inte alla har samma infallsvinklar, det är kass om alla är ute efter samma saker.
                En kul grej jag köpte för några år sedan var en flerfärgad snusflaska, märk väl från Japan. Det var innan digitala tiden så jag har ingen bild, den var en riktig höjdar om jag får säga det själv. Den är nu i Japan eftersom jag kände en Japan-japan. Det var ingen på den mässan som hade slagit vantarna på denna flaskan men det är klart den var ju inte helt gratis.

                Jaha vad skulle man kunna bjuda på i svenskvägen som har lite ålder, lås i alla former är väl uteslutet och det där med skrin är borta, hummm har en gnidsten för salt som känns rätt gooo fast det kan ju vara från Danmark också. Har här en malsten för säd den är gammal till tusen men kan också vara från Danmark. Det är bara problem med folk efterrsom dom har så stora pretantioner.
                Oh här på bordet ligger en till sten som har brukats i Danmark? till att gnida in salt, snacka om att man är en salt kille,

                Comment


                • #9
                  Ursäkta....

                  ....en annan uppblåst och patetisk person,
                  mest intressant för mig är Rockwells attribuering
                  av nyckeln till Coca-Colas kapsyl på Sveriges
                  första flaska från Hammar 1953, olé.............

                  Comment


                  • #10
                    Pryl..var nu inte så blygsam! Hade varit intressant att få en inblick i FBQ intressesfär, hur är det med besmans? Mangelbrädor osv. FBQ är du en som brinner för någon besman, för min del så tycker jag vissa är trevliga. Likaså mangelbrädor. Smekte en mycket enkel från Island rätt länge efter köpet.
                    Hade en besman krönt i stockholm men som sagt hade. Nu har jag bara helt okända men dom är kul för min del.
                    Last edited by Rockwell; 2021-03-27, 21:46.

                    Comment


                    • #11
                      Jag har redan visat besman i en tråd om sådana. Har nog några nya sedan dess det var nog ganska många år sedan, men tyvärr inga nya rön att komma med inom området så det får nog vara.

                      Comment


                      • #12
                        Får väl leta upp den tråden, undrar hur många från 1600-talet det var med där?

                        Jag kan nog kalla mig för besmanens beskyddare, sen har jag på senar tid fått en hemsk tanke, rätt som det är kanske jag börjar elda med besmanar, frågan är vad det hade gjort?
                        Last edited by Rockwell; 2021-03-28, 12:08.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                          Får väl leta upp den tråden, undrar hur många från 1600-talet det var med där?
                          Hurså? Jag har två, vet inte om båda varit med där. Men som den här tråden handlar om ett lås säger jag inget mer.

                          Comment

                          Working...
                          X