Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kryddlåda 1786 eller 1886

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kryddlåda 1786 eller 1886

    Jag har funderat vilket år det ska vara det har stått 1686 men sexan försvann vid en tvätt så troligen någon som har ändrat. vad tror ni
    Bifogade filer

  • #2
    Nobe, jag han inte se mycket alls på de här bilderna. Är det ett skjutlock. 1686 stämmer inte alls med formen men det betyder ju inte att det inte kan ha stått så. Men jag ser nu ingenting på det suddiga fotot.

    Comment


    • #3
      Hallå Nobe, Trevlig låda, är den verkligen avsedd för kryddor? Har en liknade med skjutlock, blåmålad med årtalet 1789 och namnet E:ric Hans:son. Typografi (text) och interpunktion ( väldigt likt din. har Har visat den tidigare. Kanske en ledtråd... so long....
      Last edited by Kim von Platen; 2021-03-23, 09:47.

      Comment


      • #4
        Ja, kanske lät lite onödigt otrevlig i svaret. Jag kan mycket väl tänka mig 1786, tulpanen känns som typiska för allmogemåleri i barockstil och stilen på bokstäverna kan mycket väl stämma med det (det hade nog gått att tänka sig 1686 i det fallet också).

        Målad allmogekonst från 1600-talet är dock mycket ovanlig, inte bara för att mycket lite är bevarat, utan också för att man i mindre grad målar då, och mer använder sig av skuren dekor, järnsmide, och tulpanen känns inte som passande på allmogekonst från den tiden. På locket kan jag inte alls se motivet. Men, med det suddiga fotot kan jag likaväl tänka mig att det handlar om senare måleri där man kopierat ett äldre årtal, kanske att den målats om. Jag vill nog se bättre bilder.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Ja, kanske lät lite onödigt otrevlig i svaret. Jag kan mycket väl tänka mig 1786, tulpanen känns som typiska för allmogemåleri i barockstil och stilen på bokstäverna kan mycket väl stämma med det (det hade nog gått att tänka sig 1686 i det fallet också).

          Målad allmogekonst från 1600-talet är dock mycket ovanlig, inte bara för att mycket lite är bevarat, utan också för att man i mindre grad målar då, och mer använder sig av skuren dekor, järnsmide, och tulpanen känns inte som passande på allmogekonst från den tiden. På locket kan jag inte alls se motivet. Men, med det suddiga fotot kan jag likaväl tänka mig att det handlar om senare måleri där man kopierat ett äldre årtal, kanske att den målats om. Jag vill nog se bättre bilder.
          Jag kan försöka ta nya kort men asken finns på annan ort. Hittade korten i min frus mobil som jag tömde på foto. Hon är avliden så jag försöker spara så mycket jag kan

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
            Jag kan försöka ta nya kort men asken finns på annan ort. Hittade korten i min frus mobil som jag tömde på foto. Hon är avliden så jag försöker spara så mycket jag kan
            Ok, det är ingen brådska, du kan ju återkomma när det blir tillfälle. Med bättre bilder kanske det varit lättare att avgöra varifrån den kom, det skulle kanske säga en del. Men om du vet något om var din fru fick den ifrån kanske det kan hjälpa. Den liknar inte alls saker jag sett från svealandskapen, tycker mera att den liknar sådant jag sett från Götaland men fick ingen spontan minnesträff.

            Jag missuppfattade kanske frågeställningen lite, jag uppfattade det som du tittat på den och 1686 eller 1886 kändes som de enda möjligheterna av vad som stod. Utifrån hur den ser ut tycker jag att 1786 känns rimligast, och utan att se närmare är det svårt att avgöra.
            Last edited by FBQ; 2021-03-23, 12:11.

            Comment


            • #7
              Den kommer från min farmor i Värmland

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av nobe Visa inlägg
                Den kommer från min farmor i Värmland
                Ok, Värmland har jag också dålig koll på så det kan det säkert vara.

                Det KAN ju vara så att någon inte tyckt att den varit gammal nog och försökt ändra 7:an till en 6:a. Det har jag sett förr. Men utifrån bilderna kan det likaväl vara så att den bara blivit skavd och att färgrester och smuts får det att likna en liten cirkel nedtill, på fotot liknar det för mig mest en liten 5:a men det känns hopplöst att säga.
                Last edited by FBQ; 2021-03-23, 12:23.

                Comment


                • #9
                  Den är tydligen inte så stor? Hur stor?
                  Material?
                  Hade den sjkutlock?

                  Comment

                  Working...
                  X