Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur fixar man buckla, böj, snett, obalans i ljusstake Skultuna, Gusum och liknande?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Hur fixar man buckla, böj, snett, obalans i ljusstake Skultuna, Gusum och liknande?

    Hej, det händer att jag köper fina gamla mässing ljusstakar som visar sig ha 1) bucklor, eller 2) lutar och står snett, eller 3) har obalans i foten. Oftast inte allvarligt men ”störande” och ett antal gånger har jag försökt rätta / runda till det. Det har inte alltid gått bra och jag är livrädd att jag gör det värre än vad det redan är. Därför min fråga till er som kanske har erfarenhet med bucklor, snett och obalans och kan ge mig, samt andra, tips hur man gör? Med vilka verktyg, vilken metod, vilka hjälpmedel? Jag ser fram emot era svar.

    Jag delar en del bilder där ni kan se dessa ”avvikelser”.
    Click image for larger version

Name:	SB_no_23-fel_i_manchett-1.jpg
Views:	1
Size:	84,2 KB
ID:	699522
    Bifogade filer

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Jag är rädd att det inte är så mycket att göra åt snedheter och bucklor. Frånvaron av svar det senaste dygnet tyder på det!

    Mässing är ett ganska hårt material. Vad jag kan läsa mig till, så går en del mässing att smida (beroende på legeringens sammansättning), om man har glödgat den innan. Och sen gäller det att knacka den till rätt form och kanske polera den för att få bort märken av bearbetningen. Det låter inte som något man enkelt kan göra själv hemma, snarare ett jobb för en konsthantverkare som är van vid materialet. Det krävs säkert mycket yrkesskicklighet för att ta bort en buckla utan att lämna spår. Förmodligen är den enklaste och billigaste lösningen att köpa en likadan sak som inte är skadad. (Eller så kan man chansa på att klippa till den hårt från andra hållet och se om det blir bättre, men jag skulle väl inte rekommendera det... )

    Hellre acceptera en gammal skada än riskera att få färska märken efter verktyg, skulle jag säga för egen del.

    Comment


    • #3
      Hej Anna-Carin
      Tack så väldigt mycket för svaret! Du förstår att det gör ont i hjärtat att kulturarvet går sönder. Man försöker få det ”som nytt”. Jag har köpt speciella hammare och andra hjälpmedel för att korrigera fel och det stämmer att det lätt lämnar färska märken eller värre. Att hålla mässing med en tång är förödande. Det är som du skriver och jag kollar noggrant på bilderna men det syns inte alltid tydligt. Man kan gömma hål… eller annat, jag har varit med om sådana.

      Tack och lov lyckas jag mycket bra med rengöring och polering. Jag bifogar bilder av SB 5 som var har gått igenom en husbrand och nu är som ”ny” igen :-) Jag kan lägga flera dagar på att rengöra och polera kandelabrar men då är det en glädje att ha!

      Jag kommer att följa er, många fina trådar!
      Bifogade filer

      Comment

      Working...
      X