Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En sak tillverkad i Lunds Armaturfabrik:

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En sak tillverkad i Lunds Armaturfabrik:

    Jag fick lite bilder skickat till mig för några kvällar sedan.
    Jag vet att vad det nu är för något är tillverkat i Armaturfabriken i Lund. Jag vet också att fabriken var mest känd för tillverkning av smörjkoppar. Men vad är just detta?? Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210320_123632.jpg
Views:	1
Size:	92,1 KB
ID:	699518Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210320_123411.jpg
Views:	1
Size:	88,7 KB
ID:	699519

  • #2
    En makalös manick....

    Hej!
    När man inte själv vet, så försöker man fråga. Jag frågade på ett ställe där man vet en del om sådana här ting, men fick mest motfrågor, som jag inte kan besvara. Om du vill, så kan du själv kontakta dem, kanske med kompletterande och möjligen skarpare bilder. (Såvitt inte någon på forumet kan svara, förstås). Detta är svaret jag fick:

    "Hej intressant? Har aldrig sett något liknande. Vet inte vad det är hur den verkar. Har sökt i Lunds armaturkataloger men inte funnit ngt liknande?

    Det lilla mässingshjulet på sidan ser ut att vara skåligt för rund läderrem? Är där en motsvarande remskiva på spindeln som då har att rotera? Drivs detta genom att veva hjulet med handtaget på baktill? Det är ju luddiga bilder med så det är svårt att reda ut detaljerna?

    MVH, Tore Blom

    Rubens Maskinhistoriska Samlingar
    533 91 Götene
    Sverige/Sweden
    tel/fax (+46) 0511-50535
    info@rubens.se "


    Mvh, Eskil

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
      Hej!
      När man inte själv vet, så försöker man fråga. Jag frågade på ett ställe där man vet en del om sådana här ting, men fick mest motfrågor, som jag inte kan besvara. Om du vill, så kan du själv kontakta dem, kanske med kompletterande och möjligen skarpare bilder. (Såvitt inte någon på forumet kan svara, förstås). Detta är svaret jag fick:

      "Hej intressant? Har aldrig sett något liknande. Vet inte vad det är hur den verkar. Har sökt i Lunds armaturkataloger men inte funnit ngt liknande?

      Det lilla mässingshjulet på sidan ser ut att vara skåligt för rund läderrem? Är där en motsvarande remskiva på spindeln som då har att rotera? Drivs detta genom att veva hjulet med handtaget på baktill? Det är ju luddiga bilder med så det är svårt att reda ut detaljerna?

      MVH, Tore Blom

      Rubens Maskinhistoriska Samlingar
      533 91 Götene
      Sverige/Sweden
      tel/fax (+46) 0511-50535
      info@rubens.se "


      Mvh, Eskil
      Tack Eskil, ja jag vet att bilderna är dåliga (både kvalitets mässigt och färgmässigt), jag har bett om bättre bilder och hoppas kunna få det.
      Jag har även mailat runt till lite museer som jag tänkte kunde hjälpa till att reda ut vad det är för något på bilderna. Får jag napp kommer jag givetvis lägga ut både bilder och information här på PES.

      Comment


      • #4
        Hur ser det ut nere i balja?
        Tror på visp då kanske till glass fast svårt att kyla såvida inte det gjordes i kylrum, eller så kan det var en separator, är det uttag för vätska på sidan av baljan?
        Det är kanske en blandare för tillverkning av äggtoddy.
        Men som sagt i baljan finns en del av svaret.

        Kan också vara en homogeniserings apparat.

        Comment


        • #5
          Jag fick inte tag på bättre bilder på mackapären. Så att jag gick med i den Facebook grupp där mackapären såldes och där var bilderna betydligt tydligare än de jag fick skickat till mig från början. Alltså samma bilder fast med bättre skärpa:
          Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210324_163829.jpg
Views:	1
Size:	88,5 KB
ID:	574606

          Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210324_163920.jpg
Views:	1
Size:	110,3 KB
ID:	574607

          Även jag har inte fått det bekräftat från något håll kan jag efter att ha fått kontakt med köparenkonstatera att mackapären är eller har varit någon typ av separator.

          Den yttre byttan är en mantel för kylning eller värmning. Mittendelen har ett finmaskigt nät och sen grövre hål utanför. Så nån form av filtrering borde det vara då.

          Rockwell köparen skickade dessa bilder till mig och du är definitivt på rätt spår (tror jag) :
          Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210324_163735.jpg
Views:	1
Size:	110,5 KB
ID:	574608

          Click image for larger version

Name:	Screenshot_20210324_163706.jpg
Views:	1
Size:	87,8 KB
ID:	574609

          Comment


          • #6
            Den nya ägaren säger att hela mackapären är ca:30 cm hög och det ska vara ett linhjul på andra sidan också fast det saknas och att allt drivs av handveven.

            Comment


            • #7
              Nu lutar det åt att skilja något såsom frö eller liknande som sugit upp vätska, där man vill ta hand om vätskan genom centrifugering.
              Kanske är en centrifug som användes innom parfymtillverkning?

              Comment


              • #8
                Mackapär

                Hej igen!

                Jag hittade ännu ett gammalt mejlsvar. Detta från Tore Blom. Han har tittat lite noggrannare på bilderna, även de nyare, och gissar nu så här:

                "jag tror att detta är en typ av renare, centrifug. Det kan vara en separator för att dela olja och vatten. Förr höll man ju på med att ta vara på och rena begagnad olja.
                Har inte sett ngt liknande men det är min ide om detta.
                MVH, Tore Blom
                Rubens Maskinhistoriska Samlingar"

                Mvh, Eskil

                Comment


                • #9
                  Det kan nog tore blom glömma eftersom det bara är ett utlopp för våta varor, den är för att seperera något fast från vätska genom centrifugering.
                  Otroligt korkat detta med att skilja vatten från olja i detta fallet. En helt vanlig centrifug som fömodligen finns i varje tvättmaskin.

                  Comment


                  • #10
                    En del skiljer agnar från vet(t)et och andra grädden från skummjöken!
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Percis som Pryl... påpekar så får man vara bäst ibland och det är man. När det gäller skummjölk så är det inte aktuellt med någon vidare avsklijning av grädde.

                      Prylisen har missuppfattat bara lite men det få gå utan några vidare utläggningar, man vil ju inte vara helt sämst, bara lite som omväxling.

                      Comment

                      Working...
                      X