Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vriden hänkel.... - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vriden hänkel....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vriden hänkel....

    ...på detta pyttelilla glas,
    till likör antar jag. Rymden
    kanske 2-3cl.
    Kanten är sprängd, inget
    puntelmärke. Vad tror Ni
    om ålder och ursprung....
    Bifogade filer

  • #2
    Vad betyder det att kanten är sprängd, undrar en nyfiken som inte kan ett skvatt om glas.

    Comment


    • #3
      Häftigt litet glas, hänkeln fastsatt på gammalt vis, uppifrån och ned,
      jag tippar på 1800 talets mitt ca.
      Hirvi
      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
        Vad betyder det att kanten är sprängd, undrar en nyfiken som inte kan ett skvatt om glas.
        Jag kan väl svara! det enklaste är att titta på kanten på kupans överdel, den ser ut och är platt, det betyder att (kappan) som
        är överdelen på ett glas när det blåses i hyttan, den har tagits bort i sliperiet, man spränger av kappan från glaset,
        sedan slipas glaset och ytan blir platt.
        Ett hyttarbetat glas från den tiden har oftast puntelmärke i botten och då har mäster klippt och drivet ut kupan i hyttan,
        då blir glaset färdigt i hyttan och kanten blir värmd och rundad och (inte platt.)
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          Tack för förklaringen! Så det är efterarbetat då? Av rent estetiska skäl? Jag förstod inte riktigt kopplingen till (bristen på) puntelmärke på det här glaset.

          Comment


          • #6
            Hej Jonasgun!

            Gärdsle var vänlig nog att förklara det här med sprängning för mig. Han var så pedagogisk att jag tror att t.o.m. jag förstod. Så pedagogisk är inte jag, men några bilder kan kanske förklara. Kolla länken:
            Vi tror på hantverk, kvalitet och tradition. Därför munblåser vi fortfarande vårt glas i Småland.


            Tillägg: Här blir det inte något puntelmärke.

            Mvh, Eskil
            Last edited by Eskil; 2021-03-17, 20:38.

            Comment


            • #7
              Kan vara från tiden då punschen flödade eftersom det ofta var häkel på glasen, det har ni väl sett, Wiven hade silver punschare vid sin neläggning till rea pris. Jag minns att punschen hette Grönstedts Arraks Punsch endast det sämsta är bra nog.
              Haha Jonas kan bara minimalt om glas! Man behöver inte kunna så mycket bara man har ögon att se med, endera dagen så kanske man springer på trådglas från 1600-talet och då kan man säkert räkna ut att det är Något utan att kunna något om glas egentligen.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
                Hej Jonasgun!

                Gärdsle var vänlig nog att förklara det här med sprängning för mig. Han var så pedagogisk att jag tror att t.o.m. jag förstod. Så pedagogisk är inte jag, men några bilder kan kanske förklara. Kolla länken:
                Vi tror på hantverk, kvalitet och tradition. Därför munblåser vi fortfarande vårt glas i Småland.


                Tillägg: Här blir det inte något puntelmärke.

                Mvh, Eskil
                Tack! Nu förstår jag!

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                  Haha Jonas kan bara minimalt om glas! Man behöver inte kunna så mycket bara man har ögon att se med, endera dagen så kanske man springer på trådglas från 1600-talet och då kan man säkert räkna ut att det är Något utan att kunna något om glas egentligen.
                  Jag kan nog mindre än minimalt faktiskt. Man kan inte kunna allt här i världen.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                    Häftigt litet glas, hänkeln fastsatt på gammalt vis, uppifrån och ned,
                    jag tippar på 1800 talets mitt ca.
                    Hirvi
                    Tack Hirvi, tyckte själv det var riktigt
                    häftigt och även hyfsat ovanligt skulle
                    jag tro. Få se om det finns kvar nästa
                    gång, då blir det affär tror jag.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Tack Hirvi, tyckte själv det var riktigt
                      häftigt och även hyfsat ovanligt skulle
                      jag tro. Få se om det finns kvar nästa
                      gång, då blir det affär tror jag.
                      Ja det får du inte släppa!
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment


                      • #12
                        Hirvi vet du hur lång tid det tar och slipa och polera glas? Har du något exempel du kan dra, då gärna på ett enkelt ting som t.ex. denna vasen höjd ungefär 150-200mm
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Vad kostade "punschmuggen" då du såg den?

                          Comment


                          • #14
                            Den fanns kvar....

                            ....för en guldpeng.

                            Lite konstigt att bottenslitaget är obefintligt,
                            har den framlevt sitt liv i ett vitrinskåp, månne.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Jag gissar på att det hör hemma i Tyskland, kanske har det snarast varit tänkt för gluhwein. Har andra med graverad dekor och de här skruvade hänklarna där jag verkar hitta närmaste släktingarna på kontinenten. De här "bakvända" hänklarna har ju varit populära där längre än i Sverige, men från modell, dekor och tillverkningssätt känns väl mitten av 1800-talet fortfarande rimligt.

                              Comment

                              Working...
                              X