Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Känns inte som en riktig kines.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Känns inte som en riktig kines.

    Ja det är frågan?
    Bifogade filer

  • #2
    Av det lilla som går att se från skålen, så tror jag snarare på Japan än Kina.
    Det liknar den typen av porslin som gjordes av hundratals tillverkare, framförallt på Kyushu, runt 1970/80/90.
    Jag har svårt att tyda stämpeln, och jag gissar att fler bilder är uteslutet?
    Kanske, kanske, kanske står det 真鍋, Manabe (ett efternamn).

    Comment


    • #3
      Ja är den handmålad så får man vara glad.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
        Ja är den handmålad så får man vara glad.
        Ja, det ser den nog ut att vara. Skall sägas att det finns tryckta varianter också, men de brukar vara lite "stelare".

        Här är en film på hur det går till att måla sådana här skålar. Den blå färgen kommer fram först efter bränning.

        867 likes, 45 comments - rinsengama on June 25, 2019: "モリモリ濃(ダ)んでます。Painting on pottery. #琳泉窯 #染付 #濃み #rinsenga..."
        Last edited by jonasgun; 2021-03-15, 16:22.

        Comment


        • #5
          Har inte sett filmen ännu. Tycker du inte att det är lite 1400-tal över den blå färgen?

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
            Tycker du inte att det är lite 1400-tal över den blå färgen?
            Minst!

            Comment


            • #7
              Har för mig att dom hade en mörkare koboltfärg på just 1400-talet och denna är rätt mörk eller är den inte det? Det är inget att skratta åt det är allvarliga saker.
              Har du kollat min supermatta, jag är jättetänd nu på mattor, njuter till tusen av dessa lasar. Skulle kunna ha hur många som hälst men frånga är vad jag skall ha dom till? Man skall ha husvagn, nej det skall man inte man skall ha matta!

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                Har för mig att dom hade en mörkare koboltfärg på just 1400-talet och denna är rätt mörk eller är den inte det? Det är inget att skratta åt det är allvarliga saker.
                Har du kollat min supermatta, jag är jättetänd nu på mattor, njuter till tusen av dessa lasar. Skulle kunna ha hur många som hälst men frånga är vad jag skall ha dom till? Man skall ha husvagn, nej det skall man inte man skall ha matta!
                Sorry, trodde att du skämtade. Då skall jag vara allvarlig. Jo, det stämmer att färgen har utvecklats under åren. I mitten av 1800-talet började man att experimentera med koboltbaserad glasyr, importerad från Tyskland, och just den varianten brukar gå ganska bra att tidsbestämma. Men sedan mitten av 1900-talet skulle jag säga att det är omöjligt att titta uteslutande på färgen, eftersom det finns så många olika traditioner. En del vill använda traditionella material, en del importerat, ytterligare några blandar. Men tittar du på formen och märkningen på din skål, så är den alltså inte från 1400-talet, utan snarare från sista decennierna på 1900-talet. Har du fler bilder, så går det eventuellt att säga mer.

                EDIT: För att förtydliga, så är det väl generellt kobolt(oxid) som ger den blå färgen, men vad jag har förstått så kan man framställa den mer eller mindre "rent", och det är det som ger de olika färgskiftningarna. Någon som vet mer får gärna komma med mer (bättre) info!
                Last edited by jonasgun; 2021-03-15, 17:01.

                Comment


                • #9
                  Om jag trott den var från 1400talet så hade du fått reda på det helt säkert. Som det är nu så vet jag inte riktigt vad som pekar på att jag skulle tro något sådant.

                  Comment


                  • #10
                    Nä, jag litar på att du har koll. Ville mest utveckla resonemanget kring vanskligheten att tidsbestämma uteslutande med färgnyanser. Men absolut, du har rätt i att färgen troligen skulle ha kunnat se ut ungefär så på 1400-talet också.

                    Japanerna gjorde för övrigt inte porslin alls förrän på 1640-talet någon gång, när de åkte över och kidnappade ett gäng duktiga koreaner som fick göra porslin för export (man fick passa på att ta marknadsandelar när Ming-dynastin hade fullt upp med att försöka att inte ersättas av Qing).

                    Comment


                    • #11
                      Får tacka för detta med lite varm färg.
                      Bifogade filer

                      Comment

                      Working...
                      X