Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tenntråd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Så spännande att du kunde plocka fram så mycket information om den, jag hade en känsla av att den inte var det den utgav sig att vara. Nu hittade jag också andra föremål med motsvarande stämpel, liljan med "CT" och det är absolut Cosi Tabellini.

    Intressant om tillverkningen med, de där naggen undertill ser onekligen ut att vara gjorda med samma instrument.

    De var alltså en tenntillverkare som inte direkt gjorde kopior, men var starkt inspirerade av antika tennföremål och som ansträngde sig för att de även skulle se gamla ut.

    Comment


    • Du hade gjort ett bra förarbete, som hade hittat auktionen som jämförelsematerial!

      Jag vet inte om Cosi Tabellini antikbehandlade föremål med hugg och slag, för vasen i auktionen har inte märken undertill så som din. Men de ser i alla fall ut att ha svärtat dem lite.

      Om de gjorde rena kopior eller ej, vet jag inte säkert. Italienskt originaltenn såg nog lite annorlunda ut än svenskt. Och det har funnits tysk tillverkning för 100-150 år sedan som gränsade till rena förfalskningar, så CT är inte värst i klassen, men kanske vanligast att träffa på i dag.
      Last edited by Anna-Carin; 2023-03-11, 18:25.

      Comment


      • Kan man gissa sig till en ålder på dessa utifrån utseende? Hittar inga stämplar, men det kanske suttit en i mitten undertill och de är lagade?

        Click image for larger version

Name:	Tennstakar2.jpg
Views:	1
Size:	59,5 KB
ID:	577294

        Comment


        • Ursprungligen postat av MaikiMajk Visa inlägg
          Kan man gissa sig till en ålder på dessa utifrån utseende? Hittar inga stämplar, men det kanske suttit en i mitten undertill och de är lagade?
          Någa liknande ljusstakar som jag sett har varit stämplade kring 1800-talets mitt, eller 1800-talets andra fjärdedel, så jag förmodar att åldern på dina är någonstans däromkring.

          Eftersom svenska tennstämplar är så många (årtalsstämpel, 3-4 mästar- och stadsstämplar, samt kontrollstämpel) så brukar de oftast sitta på rad längs kanten eller en bit in från kanten. Precis i mitten undertill förekommer också, men kanske främst på ljusstakar där den ytan är lite större än här. Antika småljusstakar utan stämplar är inte helt ovanliga. En fundering är att metallen är ovanligt blank, även under, så jag undrar om det möjligen är britanniametall, dvs en lite annan tennlegering än de traditionella (se citat från FBQ nedan).

          Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
          Senare hälften av 1800-talet börjar stämplandet att luckras upp - britanniametall och vitmetall behövde ju inte stämplas och det gör att många särskilt efter skråtvångets upphävande struntar i att skaffa stämplar och att kontrollera sina saker.

          Comment


          • Tack för svar Anna-Carin.

            Britannia kanske det kan vara ja. Enda kännetecken de har är ett inristat namn i den ena. Står nåt i stil med "Hersman Hagly- 18R", om det kan vara någon ledtråd...eller bara en tidigare ägare?

            Comment


            • Ursprungligen postat av MaikiMajk Visa inlägg
              Enda kännetecken de har är ett inristat namn i den ena. Står nåt i stil med "Hersman Hagly- 18R", om det kan vara någon ledtråd...eller bara en tidigare ägare?
              Det förekommer att ljusstakar är signerade i formen, men då tror jag att namnet brukar vara upphöjt i avgjutningen.

              Namnet Hersman är tydligen av nederländskt ursprung. Det har varit synnerligen ovanligt i Sverige (endast 2 familjer år 1900, så knappast särskilt många under 1800-talet heller). Därför kan jag tänka mig att ljusstakarna är importerade.

              Comment


              • Varberg

                En fyr, en ek och en getabock är symboler i Varbergs stadsvapen. Här på ett flaskunderlägg eller coaster. 8,5 cm Ø. Men vad står BEM Tenn Sweden för?
                Bifogade filer

                Comment


                • B H Edlund

                  Ett fat i tenn med BHE ihopskrivet och med S:t Erik samt C8 (1929) och fyra sfäriska fötter (inte kul...). 15,5 x 13,5 cm att lägga visitkort på? https://macacke.com/svenskttenn/mark...tamplar_b.html
                  Har den geometriska formen av en rundad och insvängd triangel - någon benämning? Lägger man en cirkel på - typ förstoringsglas blir det liiite likt Scanias logga.
                  Vem A. Atos från 4 november 1930 återstår att veta men de tre musketörerna är väl väl kända: Aramis, Portos och D´Artagnan. En för alla och alla för en! (Är det inte så en aktuell militär union resonerar?) https://sv.wikipedia.org/wiki/De_tre_musket%C3%B6rerna
                  Bifogade filer
                  Last edited by Lars M; 2023-04-24, 22:14.

                  Comment


                  • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                    Ett fat i tenn med BHE ihopskrivet och med S:t Erik samt C8 (1929) och fyra sfäriska fötter (inte kul...). 15,5 x 13,5 cm att lägga visitkort på? https://macacke.com/svenskttenn/mark...tamplar_b.html
                    Har den geometriska formen av en rundad och insvängd triangel - någon benämning? Lägger man en cirkel på - typ förstoringsglas blir det liiite likt Scanias logga.
                    Vem A. Atos från 4 november 1930 återstår att veta men de tre musketörerna är väl väl kända: Aramis, Portos och D´Artagnan. En för alla och alla för en! (Är det inte så en aktuell militär union resonerar?) https://sv.wikipedia.org/wiki/De_tre_musket%C3%B6rerna
                    Tillverkaren BHE finns på Macacke - Edlunds Silverfabrik BH 1921-1929, Edlunds Silverfabrik AB 1929-197X. Formgivare: Folke Arström och B H Edlund. B H står rimligen för Bror Hilmer Edlund, 1892-1968. Född i Stockholm, men år 1900 var han fosterbarn (tillsammans med tre andra) hos en arrendator. Tio år senare var han ciseleringselev, så det bör vara rätt person!

                    Musketören är det värre med. Vi kan nog utesluta att han hette Atos/Athos eller att namnet slutade på något av dessa, för de få personer jag hitter med det namnet är kustvakt, jutefabriksarbetare, lagerarbetare - visitkortsfat verkar mera överklass. Kustvakten Anton Pettersson Athos hade varit möjlig med tanke på namnet, men dog tyvärr några månader innan fatets datum. Så Atos var nog bara ett smeknamn, precis som kumpanernas.

                    Comment


                    • Stort och senkommet tack till Anna-Carin och här kommer nya frågor:
                      1.Tennfat - 21,5 cm Ø med tre kronor (och det är inte hockey....) Finns på annan tråd?
                      2. Sex kaffeskedar (12 cm) Alex från Vittsjö - vem? T9 = 1969.
                      3. Och en kapsylöppnare från Norge 15,5 cm Mylius och vad är 692?
                      4. Ljung uti Lund . Tennfat 19 cm Ø och R9 = 1969. Mer om en troptyk av Göran Hamerén och Lukasgigillet i Lund https://www.lukasgillet.se/planschs/ljung-uti-lund/ Click image for larger version  Name:	Tennfat tre kronor.jpg Views:	0 Size:	33,5 KB ID:	745103 Click image for larger version  Name:	Tenn kaffesked Alex.jpg Views:	0 Size:	22,0 KB ID:	745104 Click image for larger version  Name:	Kapsylöppnare tinn.jpg Views:	0 Size:	26,0 KB ID:	745105
                      Last edited by Lars M; 2024-01-12, 18:10.

                      Comment


                      • Tennfatet från Lund kommer här
                        Och mer om Gustaf uti Lund här https://www.precisensan.com/antikfor...ljung-uti-lund Click image for larger version  Name:	Ljung uti Lund tennfat.jpg Views:	0 Size:	43,5 KB ID:	745107
                        Last edited by Lars M; 2024-01-12, 18:46.

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          2. Sex kaffeskedar (12 cm) Alex från Vittsjö - vem? T9 = 1969.
                          3. Och en kapsylöppnare från Norge 15,5 cm Mylius och vad är 692?
                          Här kan man läsa om Alex, Vittsjö:
                          Kvinnlig konstsmed i Vittsjö. Affa Alex startade verksamheten i mitten av 1950-talet och drev den fram till 1979 då den övertogs av sonen Kent Alex.


                          Flasköppnarens 692 är nog ett modellnummer:
                          Opptrekker i tinn - Brødrene Mylius - 692. Kjøper kan hente selv hos meg, eller jeg kan sende med posten, kjøper betaler frakt. Ta gjerne en titt på mine andre annonser som jeg har her ute på finn:) Jeg samsender hvis du vil ha det sendt. Handler du for mer enn 500,- til sammen av meg, så spanderer jeg frakten.


                          664 = Salladsbestick:


                          684/med varianter och 36841 = vas:



                          656(?) = korkskruv:


                          Gissar att de längre 5-siffriga numren står för senare produktion.
                          Last edited by Eskil; 2024-01-13, 09:22.

                          Comment

                          Working...
                          X