Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En annan rolig grej, Wmf låda i nysilver.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En annan rolig grej, Wmf låda i nysilver.

    Köpte denna trevliga ask.
    Stämplarna säger mellan 1904-1910.
    Vid rengöring delade jag denna och på inredningens baksida fanns en märkning/ namn.
    Är det någon som kan hjälpa mig att tyda denna?
    Är det en gammal ägarsignatur eller tillverkarsignatur, vad står det?
    Med vänlig hälsningar
    Jonas
    Bifogade filer

  • #2
    Wmf

    Hej Jonas!

    Ja, detta var en rolig grej!

    Stämplingen:
    OX= oxidized finish
    1/0 betyder att ytan är belagd med 1 gram silver per dm2.
    Strutsen användes visst 1900 - 1918, men tidsperioden har du visst bra koll på.
    G:et under WMF står för Geislingen an der Steige (stad i Tyskland). Detta kan man läsa här:
    Württembergische Metallwarenfabrik (WMF) - Marks of European Silver Plate: member's window # 63 on ASCAS - Association of Small Collectors of Antique Silver website


    Namnet: Fritz Villman (eller liknande namn). Jag hittar en smålänning, Fritz Edvard Villman, f. 1879. Är det han? Har inte en aning, men det hade ju varit en rolig grej. I så fall är det ägaren, som skrivit in sitt namn. Inte så troligt kanske, med tanke på att namnet fanns på inredningens baksida....
    Mvh, Eskil

    Ännu ett onödigt tillägg:
    Gissar att måtten stämmer för cigaretter, eller cigarrer?

    Jag ändrar min text nu, efter en god natts sömn: Med tanke på placeringen av den skrivna texten, så är det inte alls troligt att ägaren har skrivit. Men kanske den som monterade "inredningen", träet på insidan.
    Last edited by Eskil; 2021-03-11, 08:47.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
      Hej Jonas!

      Ja, detta var en rolig grej!

      Stämplingen:
      OX= oxidized finish
      1/0 betyder att ytan är belagd med 1 gram silver per dm2.
      Strutsen användes visst 1900 - 1918, men tidsperioden har du visst bra koll på.
      G:et under WMF står för Geislingen an der Steige (stad i Tyskland). Detta kan man läsa här:
      Württembergische Metallwarenfabrik (WMF) - Marks of European Silver Plate: member's window # 63 on ASCAS - Association of Small Collectors of Antique Silver website


      Namnet: Fritz Villman (eller liknande namn). Jag hittar en smålänning, Fritz Edvard Villman, f. 1879. Är det han? Har inte en aning, men det hade ju varit en rolig grej. I så fall är det ägaren, som skrivit in sitt namn. Inte så troligt kanske, med tanke på att namnet fanns på inredningens baksida....
      Mvh, Eskil

      Ännu ett onödigt tillägg:
      Gissar att måtten stämmer för cigaretter, eller cigarrer?

      Jag ändrar min text nu, efter en god natts sömn: Med tanke på placeringen av den skrivna texten, så är det inte alls troligt att ägaren har skrivit. Men kanske den som monterade "inredningen", träet på insidan.

      Hej Eskil,

      Tack för all information.
      Ja fantasin skenar ibland med roliga objekt.
      Nu har jag en grund för att tyda namnet bättre, det står ngt mer i namnet.
      Skall se om jag kan zooma in här hemma o tyda mer.

      Ha en god dag
      Jonas

      Comment


      • #4
        Det finns olika variationer av WMF's strutsstämpel. Denna variation användes 1880-1925.
        OX står för en blandning av svavel och kaliumchlorid, med vilket man kan svärta önskade delar på föremålet.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
          Det finns olika variationer av WMF's strutsstämpel. Denna variation användes 1880-1925.
          OX står för en blandning av svavel och kaliumchlorid, med vilket man kan svärta önskade delar på föremålet.
          Hej,
          Jag tackar för info.
          Med vänlig hälsning,
          Jonas

          Comment

          Working...
          X