Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En Kina.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • En Kina.

    Bilden blev halvhjärtad men får duga, det är kanske en mus som knaprat på den i datorn?
    Bifogade filer

  • #2
    Jag tror att det är ett halvhjärtat försök att skriva ett Tongzhi-sigill, kanske gjort av en som aldrig lärt sig att läsa och skriva. I så fall är det troligt att det är från tiden (1860/70-tal), och av ”konsumentkvalitet”. Du har ingen bild på föremålet? Lättare att avgöra då. Är det dekorerat med blommor, persikor och kanske en och annan röd fladdermus, så blir jag mer säker på min sak.

    Comment


    • #3
      Jag pllar fram bild, tror inte att det är något direkt fel på Kvalitttan.

      Vet inte vad där är på baksidan.

      Tackar på förhand!!!!!
      Bifogade filer
      Last edited by Rockwell; 2021-03-06, 23:55.

      Comment


      • #4
        Spännande vas, en sån har jag aldrig sett förut.

        Formen tror jag får räknas till det som kallas cong-vas eller egentligen cong-formad vas, döpt efter ett gammalt rituellt jadekärl (琮, Cóng), som har den formen. Men jag har aldrig sett dem målade så här. Svårt att avgöra från bilden hur den är utförd, men det känns troligt att den är från cirka 1870-talet eller kanske snarare lite senare (Tidig republik?).

        Med ”konsumentkvalitet” menade jag helt enkelt att den inte är gjord till det kejserliga hovet. Det duger liksom inte att sätta en kille som skriver ”Kjeserilg hvoleverantör” på ett sådant jobb. Men den är säkert välgjord ändå.
        Last edited by jonasgun; 2021-03-07, 09:26.

        Comment


        • #5
          Man får hoppas att dom målat mer än till det kejserliga hovet. Förmodligen in i hel mycker mer och så opti så att den skulle vara .... är jag inte,kanske tvärt om.
          Får buga djupt!

          Comment

          Working...
          X