Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Älvsjö Keramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Älvsjö Keramik

    Den här signeringen har jag aldrig förut sett, hoppas att någon Stockholmare (eller andra som vill spekulera) vet vem som skapat. Inhandlades mest för signeringen. Den hade nog varit trevligare utan färgläggningen, dvs bara med konturerna. Målningen är inte av någon högre klass enligt mig. 26 cm hög är den i varje fall.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-23, 11:38.

  • #2
    Som stockholmare känner man en viss press, men jag har inte någon koll alls på Bromma, Älvsjö, Alingsås m.fl. små keramikverkstäder under denna period. Kan inte uppamma tillräckligt intresse, tror jag. Det finns en (1) träff på google om man söker på "Älvsjö Keramik".

    Comment


    • #3
      Enligt den lilla information som jag har om Älvsjö keramik så skall dom varit verksamma en period under 1950-talet.
      En specialité var keramik med mexikanska motiv, men produktionen bestod även av varor som liknade den samtida från bl.a. Alingsås och Laholm, alltså målade blommotiv på vit botten (fajans).
      Några som varit verksamma på verkstaden är bl.a.Sigge Andersson, som senare drev Skansens Krukmakeri (i boken Porslinsmärken nämns Älvsjö i samband med presentationen över Sigge Andersson) samt Amie Stålkrantz.
      Last edited by Bengt H.; 2007-06-22, 15:27.

      Comment


      • #4
        Lyfter upp det här, i hopp om att det blir en dokumentationstråd för Älvsjö Keramik.
        En tråd på Antikprat finns än så länge kvar: http://www.antikviteter.net/antikpra...tml?1231717244

        Den här kannan påminner mycket om vad som också gjordes i Laholm, vid samma tid, och blomstermåleriet är just 40-tal.
        Flera bilder, bara för att den är så snygg och månne tittade Stig Lindberg på sådant här, innan han satte igång själv?
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Jag lägger in bild på vasen som jag tidigare visat på AP.
          Förhoppningsvis kommer jag ihåg att fotografera några andra "Älvsjö" som jag enligt planer skall besöka till jul.

          Fabriken i Älvsjö skall enligt vad som berättats för mig ha haft någon form av samband med Bromma keramik. På vilket sätt fick jag dock inga uppgifter om.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Nu har jag fotograferat några till Älvsjö.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Här är det Kungliga Slottet i Stockholm avbildat på ett keramikfat från Älvsjö och med sign R. som på flera andra alster från Älvsjö. Passar också på att lägga in den lite roliga Askungen, som jag tidigare visat på AP.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Lite sent om sider har jag hittat denna tråd, hoppas det endå kan finnas fler intresserade av detta.

                Min mormors far var Sigvard "Sigge" Andersson. Denna lilla vas ska min mormor ha varit med att göra. Jag ska höra om hon kommer ihåg något om hur de signerade dessa vaser.

                Comment


                • #9
                  Mycket trevligt att du hittade hit, CoNaaN.

                  Extra intressant är det ju när någon anhörig kan komma fram i forumet och lämna unik information.

                  Fråga ut din mormor så mycket som möjligt, och berätta det sen gärna vidare här.

                  Comment


                  • #10
                    En vas med undervattensmotiv. Tror numreringen är 70 B, även om B:et är slarvigt skrivet. Signatur KA. Höjden är 18,5 cm.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      För dokumentation här en vas som jag läser 72 AR i sign. Nog finns det likheter i uttryckssättet med Laholm, Alingsås.....?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Till skillnad från den förra, så är denna ristad i glasyren och med mexikanska motiv runt hela vasen. 71.. och H. (?). 14,5 cm hög.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          För dokumentation ytterligare en vas eller kanna. Och här har man valt att skriva ut både Sigla och Älvsjö samt med nummer 102. 11,5 cm hög.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                            En vas med undervattensmotiv. Tror numreringen är 70 B, även om B:et är slarvigt skrivet. Signatur KA. Höjden är 18,5 cm.
                            KA är min mormor Kerstin Andersson, tydligen var hon och hennes bror med och målade en del motiv.

                            Comment


                            • #15
                              Intressant information CoNaan!
                              Tack för det!


                              I Expressen från den 16 juni 1948 fanns en mindre artikel om en ingenjör Karl Bjurström, vilken efter en kort tid på Upsala- Ekeby, tillsammans med en kollega startade upp Älvsjö keramik vid början av detta år.
                              Tydligen gick verksamheten bra under detta första år, och det fanns då beställningar för ett par månader framåt.
                              Artikeln avslutas med dessa rader:
                              ”-Ett litet Nittsjö kanske?
                              -Ja, kanske till och med ett stort så småningom. Vi har nämligen glädjen att ha drejaren Sigvard Andersson bland de anställda, en herre med ”leran i blodet”, som säkert tillhör svensk elitklass inom gamet. Följaktligen är varan av högsta klass som redaktörn förstår
                              .”

                              Comment

                              Working...
                              X