Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jag ger upp - varifrån kommer de här lyktorna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Jag ger upp - varifrån kommer de här lyktorna?

    Tack på förhand!
    Click image for larger version

Name:	FEA8A371-D87C-45D8-83E0-050BC5CCAB34.jpg
Views:	1
Size:	66,3 KB
ID:	699362

  • #2
    Nä men lilla damen gif aldrig upp, tänd ett ljus och låt det brinna, jag ser att du har möjligheten.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
      Nä men lilla damen gif aldrig upp, tänd ett ljus och låt det brinna, jag ser att du har möjligheten.
      Ha,ha - tack för uppmuntran!

      Comment


      • #4
        Att bli kallad för ”lilla damen” tycker du att det är ok Cathrine?
        Last edited by e_v_a; 2021-03-02, 09:06.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
          Att bli kallad för ”lilla damen” tycker du att det är ok Cathrine?
          Tja, jag uppfattar det spontant som ett uttryck för vänlighet i en humoristisk kommentar till min uppgivenhet (har googlat på ”allt” för att lösa mysteriet). Skulle nog själv kunna råka säga ”lilla vän” till en vuxen kvinna eller man, som jag ville trösta, utan att på något sätt vilja förminska hen. Jag förstår vad du menar och visst är det viktigt att vara uppmärksam på vilka värderingar man förmedlar i språk och ordval, men ibland blir jag trött på att allt måste vara så ”politiskt korrekt”.

          Comment


          • #6
            Här har vi en klok hen till skilnad från E som har lite mindre att ta av verkar det som. Fast när det gäller antikt så kanske det är tvärt om så ni väger kanske lika tungt. Jag tror inte det är många som C när det gäller kvinnor. E har du några du kan peka på?

            Comment


            • #7
              Nu är Du på väg igen Rockwell, försök att
              behärska Dig, jag tycker att e_v_a och
              Cathrine redan löst "problemet" själva.

              Comment


              • #8
                R jag har inte uppfattat dina kommentarer här som vänliga och humoristiska, tvärtom lilla gubben.

                Comment


                • #9
                  Ahaja man får väl komma med lite sanningar här i världen, du vet om det där med stora stygga vargen viket damer inte alltid anammar vid alla tidpunkter. Jag har gedigen psykologisk utbildning tror jag.
                  Men det var helt klart kul att se dig med ett rättesnöre både här och där.

                  Jag är inte här för att vara trevlig det måste du förstå. Finns det något forum som är speciellt inriktat på att vara trevlig?
                  Lite sunt förnuft och där över kan inte skada och det har jag nog längst inne, kan sippra ut i förtäckta ordalag men...


                  Sen är det väl rätt naturligt att man kan bli lite sådär av att se för mycket av ting som man rubricerar som helt utanför "antikt".
                  Det har nog forumet visat med tanke på den avhållsamhet som rått, för alla som lämnat har nog inte avlidit?

                  Men omgivningen tackar nog dig djupt som är så trevlig och kunnig E. Inger riv i dig må jag säga.

                  Frågan är om inte damer kan ta över allt här så dom blir nöjda, ja inte mig emot! Jag släppet gärna in dom.
                  Det fina med enbart damer här hade varit att man inte hade behövt slösa bort sin tid allt för mycket.
                  Last edited by Rockwell; 2021-03-02, 13:22.

                  Comment


                  • #10
                    Det heter inte ”antikforum”, utan ” antik och samlarforum”. Jag samlar på konstglas som jag tycker är vackert - en del antikt och annat inte - men inget som är nytt. Antikhandlare på nätet brukar ofta ha mina grejer, även sådana som inte är särskilt antika. Om du tittar på upplysningen om vad glasprat här på forumet kan handla om, så ser du att det kan vara allt från böhmisk kristall till Bertil Vallien.
                    Last edited by Cathrine; 2021-03-02, 13:53.

                    Comment


                    • #11
                      Helt klart att du har rätt, men för min del så är jag rätt trött på många antikhandlar också eftersom det fattas en del i deras utbud. Även många antikhandlare kan inte förnya sitt goda sortiment därför blir det bara sämer och sämer.
                      Men så är det antika ting har fått fötter och försvinner fran landet med blixtens hastighet pluss att fom har i gemen inte kulor på samma sätt som förr viket gör att det finns folk på andra sidan som tar hem spelet.
                      Det är synd om oss eftersom vi sakta men säkert blir mer och mer utarmade på många plan. Se bara på vår krona har väl halverats på några år.
                      Nu är det så långt gånget så polen är här och köper upp och det säger en del skulle jag tro.

                      Men vi skall vara glada länge till eftersom det tar minst tio år för ett folk att fatta det gått år fanders.

                      Comment


                      • #12
                        Nu vet jag!

                        Lyktorna heter Påsklilja och kommer från Kosta Boda.

                        Comment


                        • #13
                          Hurra, hurra!! (Man har sina ljusa ögonblick ibland, jag blev så glad av att du lyckats med denna bedriften.) Är det skillnad på Påskliljor och Liljor utan påsk?

                          Comment


                          • #14
                            Ann Wärff, Snöstjärna, Kosta Boda

                            Modellen heter Snöstjärna och är formgiven av Ann Wärff, från omkring 1980

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Bay Åkerblom Visa inlägg
                              Modellen heter Snöstjärna och är formgiven av Ann Wärff, från omkring 1980
                              Tack så mycket!

                              Comment

                              Working...
                              X