Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allt är inte vad man tror

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Allt är inte vad man tror

    Militärt kokkärl/bulkruka sent 1800-tals modell, men tillverkad 1900-tal som konstsmide av Richard Ringström, ciselör & konstsmide Helsingborg
    Bifogade filer

  • #2
    Tänkte faktiskt ta en tråd ett par i mitt tycke tveksamma kopparföremål som jag tror är ganska nya. Få se om jag kan ta mig tid att lägga upp dem i den här tråden.

    Comment


    • #3
      Konstsmide innebär att det är stål som smides, i denna pottan finns väl inte så mycket av den varan? Ok firman har namnet konstsmide. i sig. Här har en kopparslagare varit framme, inte bankat så mycket men likväl namnet har han. man vet aldrig han har kansle gjort bulan i den så bankat har han för att inte tala om när har nitade.

      Nu kan du också leka kopparslagare och banka ut bulan fast glöm inte att ha en passande skjort på dig. klädslen är halva arbetsbörden i dagens läge.
      På tal om det så var jag i naturen igår och där fick man reda på vad som gäller, utan Fjällräven i naturen så är det helt kört, det var nästan så man funderad på att beställa en bår för hemtransport. Gossen hade en väst som han lämnat kvar hos mig och den innehöll tror det var 28st fickor, jag har slaktar den eftersom jag aldrig trodde den skulle vara så aktuell för mig.

      Comment


      • #4
        Kolla läget den kan väl inte vara hamrad ur en plåt, den kanske är trycksvarvad? Eller är den zinkad i bööön?

        Har en potta som är hamrad av en plåt här brevid mig, dom växer inte på träd det är ett som är säkert. FBQ närmar sig med stormsteg, heja FBQ heja FBQ och i bakgrunden spelar QSC och i bakgrunden spelar QSC!!!!!
        Last edited by Rockwell; 2021-03-01, 18:14.

        Comment


        • #5
          Den har ju slagmärken, så rimligen är den hamrad, även ingen slaglödning syns från den här sidan.

          Men vi tittade ju på de militära krukorna och det finns ju faktiskt sådana som är trycksvarvade, antagligen av den sista produktionen m/1891.

          Comment


          • #6
            Hamrat är ingen garanti. Jag kände En som pressade tennfat i press och därefter hamrade för syns skull, har var duktig och fick gjort många fat ikällaren på det statliga verket. Fick naturligttvis utföra tjänster till städpersonalen så dom inte skvallrade, dessa tjänster blev indragna när det kom en ny bafattningshavare och stäpersonalen blev sur.

            Comment


            • #7
              Hamrad är den och slaglödd, men det syns inte på bilderna. och bulan ska finnas där

              Comment


              • #8
                Haha du menar den har varit ute i strid, det är kanske en hornmina som exploderade intill den i badkaret när småttingen lekte.

                Comment


                • #9
                  Det sägs att kavallerister hade en platt sida för att den ska ligga stadigt på ränseln

                  Comment


                  • #10
                    I det fallet kan du säkert har rätt men det platta i din burk är väl inte så platt vad jag kan se. Du kan säkert banka ut bubblan utan att förstöra någon ovärderlig skatt,
                    Har någon yrkesman gjort en platt bubbla så nog tusan blir det inget sådant här missfoster när det gäller platthet.

                    Kom på nu att jag nog har sett en med vacker platt sida rätt stor, som sagt Nog.
                    Last edited by Rockwell; 2021-03-01, 19:31.

                    Comment

                    Working...
                    X