Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är den fransk?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Är den fransk?

    Handmålad kanske, inte helt säker här, fast mästan.
    Bifogade filer

  • #2
    Typisk Samson-vapensköld, så ja, troligen fransk.

    Comment


    • #3
      Då är frågan hur gammal misstänker du? Känns kanske lite i nyaste laget i förhållande till det handmålade om den nu är det? En svår grej tycker jag.
      Det enda jag vet är att den inte kan vara gjord igår för jag har haft den lite längre.

      Comment


      • #4
        Runt förra sekelskiftet ungefär.

        Jämför till exempel



        Comment


        • #5
          Det är ju gjort för att likna kinesiskt 1700-tals exportporslin.

          Comment


          • #6
            Jonas dig får man rubricera som riktig duktig! Kanske inte Macaron men likväl. Kul med folk som har lite mer än känslor att förlita sig på.
            För min del får jag förlita mig på känslor eftersom jag är lite för lat för annat. Man vet vad som är bäst men struntar i det, tänk om man alltid bara hade gjort det som är bäst ur alla infallsvinklar då hade man varit en riktig baddare.


            Kan du pilla fram en bild av Emil Noldes keramik så jäklar i hoppet hade det blivit många stjärnor i Jag vet inte vad.

            Comment


            • #7
              Ja, hans keramik kryllade det inte direkt av på nätet.
              Men ett par danserskor hittade jag i alla fall. Håll till godo!

              Click image for larger version

Name:	nolde1.jpg
Views:	1
Size:	40,3 KB
ID:	574469

              Click image for larger version

Name:	nolde2.jpg
Views:	1
Size:	81,3 KB
ID:	574470

              Click image for larger version

Name:	nolde4.jpg
Views:	1
Size:	72,7 KB
ID:	574471

              Och sist en målning av en liknande relief. Räknas kanske inte.

              Click image for larger version

Name:	nolde3.jpg
Views:	1
Size:	93,8 KB
ID:	574472

              Comment


              • #8
                Jag har en urna som enligt färgsättning tyder på just Nolde osignerad. Ett problem är att: Har jag drömt eller har jag varit inne i ett litet museum vid huvudstationen i Hamburg och där var ett rum fullt av just keramik med Min glasyr.
                Det var inte typisk Nolde färger men lite gult hade keramiken, tror du den har signatur? Det kan ju tänkas att han var försiktig med signaturer eftersom tiden inte var så gynnsam just för honom att utmärka sig.

                Comment


                • #9
                  Utan signatur och utan någon bra historia får du nog svårt att övertyga någon att din vas är gjord av Nolde. Men han har ju ett museum. Skriv till dem och fråga vad de tror!

                  Comment


                  • #10
                    Har skrivit men tydligen inte tillräckligt tyskt för att dom skall svara, ingen som stod i stram givakt vid överlåmnandet at brevet. Mina gossar sprätter förbi var det köln stup i kvarten men dom har så brått så dom inte hinner landa till.
                    Så urnan får väl bli till råttorna.
                    Eller du skall kanskle börja samla på noldekeramik, jag är inte på det viset. Ta någon smärre inteckning om det kan behövas!!!!!

                    Och glöm inte bort det absolut första porslinet här i världen!

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                      Har skrivit men tydligen inte tillräckligt tyskt för att dom skall svara, ingen som stod i stram givakt vid överlåmnandet at brevet. Mina gossar sprätter förbi var det köln stup i kvarten men dom har så brått så dom inte hinner landa till.
                      Så urnan får väl bli till råttorna.
                      Eller du skall kanskle börja samla på noldekeramik, jag är inte på det viset. Ta någon smärre inteckning om det kan behövas!!!!!

                      Och glöm inte bort det absolut första porslinet här i världen!
                      Jaså, vad tradigt. Nå, då får man väl hoppas att du listar ut det på annat sätt.
                      Det första porslinet i världen känns lite för abstrakt för att jag skall kunna svara på det.

                      Comment


                      • #12
                        Du kaske kommer förbi Östasiatiska där fanns gossen som har kommit med min "upplysning", än om har inte finns så kanske han har förmedlat sin kuskap till kommande släkten.
                        Tänk på vad En om det är riktigt ovanligt kan inbringa vilket Vi inte vet. Och bara det att denna vetskap verkar rätt förborgad kan tyda på storkovan.
                        Så ställ frågan till Öst...så är kaske din lycka är gjord. Enkelt att fråga!!!
                        Du kanske kan få en enskild förevisning hos Öst... där dom ryster på huvudet och utbrister tyvärr har vi inget i den vägen men på ett ställe i Bombay där finns en.

                        Och ang. Nolde vad skulle en signatur ha för betydelse? I detta fallet så tyder det mer på Nolde än om där varit signatur eftersom han var lite under isen skulle jag tro och inte ville synas för mycket. Hans produktion gillades inte av Adolf har jag för mig!! Adolf och Nolde var inte kompisar.

                        Comment

                        Working...
                        X