Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flaska hittad i skogen, dateringshjälp!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Flaska hittad i skogen, dateringshjälp!

    Hittade den här "läskflaskan" på en promenad, fastkilad i en rotvälta. Fått för mig att ta reda på hur gammal den är men kommer ingenvart. Någon som har nåt tips? 
    Click image for larger version

Name:	IMG_20210227_181915.jpg
Views:	1
Size:	152,6 KB
ID:	699341Click image for larger version

Name:	IMG_20210227_182003.jpg
Views:	1
Size:	146,5 KB
ID:	699342

  • #2
    När jag ser på den så får jag vibrationer som säger östtysk grådassig dag i skuggan av muren, det kanske skulle tyda på 1960-talet. Detta eftsom det verka vara spara på Kvalittan för tillverkaren.

    Comment


    • #3
      Märkning på halsen ?

      Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
      När jag ser på den så får jag vibrationer som säger östtysk grådassig dag i skuggan av muren, det kanske skulle tyda på 1960-talet. Detta eftsom det verka vara spara på Kvalittan för tillverkaren.
      Brukar sitta någon På halsen gjutet i relief ett " L " inom tre stjärnor och . (Formar från Liljedahls glasbruk, övertagna av Surte glasbruk.)

      Flaska tillverkad vid Sunds glasbruk i Jönköpings län för marmeladfabrik i Vetlanda. Gåva av Lars Sundahl, Huskvarna, 2020. Samtidigt förvärvat: JM.56671-JM.56712.

      Gåvan omfattar föremål från Sunds glasbruk, ett emballageglasbruk, grundat i Sund i Järsnäs socken och senare flyttat till Äng i Barkeryds socken, Jönköpings län. Bruket var i drift åren 1874-1928. Givarens farfar, Axel Sundahl (1885-1948) var glasblåsare vid Sunds glasbruk i 30 år. Givarens far, Jalmar Sundahl (1914-2003) var som 14-åring hyttpojke på glasbruket.

      Sunds glasbruk tillverkade buteljer och flaskor av de mest skiftande slag, såsom sprit-, vin, öl- och medicinflaskor, liksom vattenpluntor till armén. Även en av Sveriges första mjölkflaskor tillverkades på bruket med början 1898. Glasbruket flyttades så småningom från Sund till Äng, för att komma närmare järnvägen. Därmed blev hanteringen av både råvaror oh färdiga produkter enklare och billigare. Sunds glasbruk köptes upp av Surte-Liljedal 1927 för att sedan läggas ner 1928.

      Sunds glasbruk:

      1874-1914, Sund, Järsnäs socken.

      1915-1928, Äng, Barkeryds socken.

      Comment


      • #4
        Man kan undra hur dom har lyckats med att få glasmassan så risig, för min del slår denna flaskan ett risighetsrokord i frågan om glasmassan.
        Dom har kanske anställt någon konstnärlig jycke som har provat sina vingar? Nu skall vi göra något Nytt, ju sämer det ser ut ju bättre är det!!!

        Comment


        • #5
          Jag tycker det ser ut som flaskan är smutsig och möjligen vattendroppar invändigt. Inte så dålig glasmassa. Sedan ser den ut att ha gått igenom retursystemet några gånger, ser ut ha slitage från diskning. Fotot är ju dock ganska suddigt. Kanske är det skador från att ha rullat i grus.

          Förstod inte riktigt Elias inlägg. Sunds glasbruk är det ju inte, den här är gjord för idealkorksförslutning. Surte glasbruk känns betydligt rimligare. Men jag kan inte den här typen av flaskor alls, få se om någon kommer med bättre svar på flasktyp.

          Comment


          • #6
            Botten ser för jäklig ut och inte är det varken slitage ellet vattendroppar. Det måste vara något riktigt uland som varit framme, frågan är då finns det så dåliga land ner det gäller så nytt glas. Kanske någon bonhåla i Ryssland?
            Dom har kanske förnyat sig på fel sätt och börjat med ett S.

            Comment


            • #7
              Är det ett S? Ser ut som 5 i mina ögon.

              Comment


              • #8
                Ok det är nog ett 5. Synd det inte stor två för då hade det varit en femfemma. Enligt vad man har varit med om i antikaffär så tyder nog feman på att det är fem mästare som gjort flaskan. Det gäller bara att dela in den i fem avdelningar.

                Comment


                • #9
                  Absolut Surte, har dock ingenting med Liljedahl att göra,
                  denna modell är senare och har säkert innehållit någon
                  juice eller någon läskeblask. Ålder, ja inte mer än högst
                  50-år.
                  Per från "moderna avdelningen får rätta mig".
                  Last edited by prylsnubben; 2021-03-01, 18:50.

                  Comment


                  • #10
                    För min del rättar jag dig inte, jag bara undrar hur dom har lyckats. Den kanske är gjord i undervisningssyfte som ett avskräckande exempel. Kan framför mig se glasbasen inför att gäng arbetare dela ut flaskan och säga ser flaskorna ut såhär så skall ni genast stoppa produktionen.

                    Comment


                    • #11
                      Kanske den gått igenom en flaskhals för att bli sådan..........

                      Comment


                      • #12
                        Och frågan är om Vi borde släppa igenom?

                        Comment


                        • #13
                          Tycker den påminner om danska mineralvattensflaskor från sent 1950-tal eller tidigt 1960-tal. Eller så är den norsk....eller finsk, knappast svensktillverkad. Det ser ut att finnas en liten bokstav under 5:an?

                          Comment

                          Working...
                          X