Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En sköld

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: En sköld

    Jag undrar om någon vet vad den här skölden symboliserar? Den är 20,5 cm x 14,5 cm som högst och bredast.

    Många sköldar finns det, Heraldiska, Vapensköldar, Landskapssköldar, Riddarsköldar m fl, men ingenstans hittar jag den här. Kanske någon också vet hur man kvalificerar sig för att få en sköld? Ska man ansöka till någon myndighet?

    Click image for larger version

Name:	sköld 2.jpg
Views:	1
Size:	86,6 KB
ID:	699333

  • #2
    Hej Eva,

    Spontant tyckte jag att det såg ut som ngn form av brandyxa...
    Kanske brandkåren eller brandväsendet.?

    Kan man ställa en fråga till riksarkivet?

    Med vänlig hälsning,
    Jonas
    Last edited by Cenedese; 2021-02-27, 17:35.

    Comment


    • #3
      Den kommer från Statsisbrytaren Tor.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
        Den kommer från Statsisbrytaren Tor.
        Bra funnet, Jonas😀👍
        Kollade runt lite och såg att blixtarna på vapnen ofta handlade om olika typer av röjning.... men isbrytare hade jag inte gissat på.
        Med vänlig hälsning,
        Jonas

        Comment


        • #5
          Tack för svar, det tycks som om dem, som blir beviljade att få ha en sköld, har en vid spektra av bakgrund.
          Last edited by e_v_a; 2021-02-28, 23:05.

          Comment


          • #6
            Det finns inga regler om vem som får lov att skapa en vapensköld, utan det är fritt fram.
            Däremot finns det vissa rangtecken (kronor etc) som bör undvikas.

            Heraldik är läran om vapensköldar Idén att måla sin sköld med ett särskilt motiv som var ett kännetecken utöver att bara vara ren dekoration uppstod någon gång i början på 1100-talet. Syftet var detsamma...

            Comment


            • #7
              Tack för länken Jonas, spännande läsning, Heraldiken är ett outforskat område för min del, men jag förstår att syftet från början var att känna igen vem som var vän eller fiende på slagfältet.

              Comment


              • #8
                Ja, jag har också rätt dålig koll får jag erkänna. Men gillar bilder och grafisk formgivning rent generellt, och kan tycka att det är rätt intressant att se paralleller och traditioner inom heraldiken.

                Comment


                • #9
                  Och jag som antog att du har fått många sköldar att skydd dig med nu när du frågande så stöp mitt antagen till marken.
                  Tycker du att det är en vacker yxa eller den är bra sådär i fråga om utseende?
                  För min del tycker jag den är lite sådär eftersom man (jag) har sett vackrare.

                  Comment

                  Working...
                  X