Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tekanna Höganäs HjC

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tekanna Höganäs HjC

    Hittade denna tekanna på vinden, undanställd i en gammal hylla.
    Den är märkt under med HÖGANÄS rak djupstämpel samt signaturen HjC.
    Är det någon som kan berätta hur gammal den är på ett ungefär. Är det en vanlig tekanna?
    Det fanns med en tesil i, som inte ser ut att vara original, för den har en svart kant. Vet någon om dessa kom med en tesil?
    Någon som har en vild gissning på ett värde?
    Bifogade filer

  • #2
    Jag har inte jättebra koll på Höganäs tekannor, men det ser ut att vara en kopia av en brittisk kanna (se exempel av Dudson nedan), troligen gjord runt 1890 plus minus ett decennium eller så. Hj C (Hjalmar Carlsson kanske) finns inte dokumenterad med namn eller anställningsår vad jag vet.

    EDIT: Kom att tänka på John Anderssons "Old Höganäs" från 1955. Visst kan man nästan se att han sneglat lite på glasyren och pärlbandsdekoren på den här kannan (och liknande)?

    Click image for larger version

Name:	dudson.jpg
Views:	1
Size:	86,2 KB
ID:	574450
    Last edited by jonasgun; 2021-02-24, 15:15.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Jag har inte jättebra koll på Höganäs tekannor, men det ser ut att vara en kopia av en brittisk kanna (se exempel av Dudson nedan), troligen gjord runt 1890 plus minus ett decennium eller så. Hj C (Hjalmar Carlsson kanske) finns inte dokumenterad med namn eller anställningsår vad jag vet.

      EDIT: Kom att tänka på John Anderssons "Old Höganäs" från 1955. Visst kan man nästan se att han sneglat lite på glasyren och pärlbandsdekoren på den här kannan (och liknande)?
      Hjalmar Carlsson (1868-1940) är numera erkänd som HjC i tabellen över stämplar och signaturer hos Höganäs museum.

      Comment


      • #4
        Där ser man! Kul!

        Det är ju nackdelen med böcker - de uppdateras inte automatiskt när ny information framkommer.

        Comment

        Working...
        X