Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Tekanna Höganäs HjC

Tekanna Höganäs HjC

Hittade denna tekanna på vinden, undanställd i en gammal hylla.
    Den är märkt under med HÖGANÄS rak djupstämpel samt signaturen HjC.
    Är det någon som kan berätta hur gammal den är på ett ungefär. Är det en vanlig tekanna?
    Det fanns med en tesil i, som inte ser ut att vara original, för den har en svart kant. Vet någon om dessa kom med en tesil?
    Någon som har en vild gissning på ett värde?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Jag har inte jättebra koll på Höganäs tekannor, men det ser ut att vara en kopia av en brittisk kanna (se exempel av Dudson nedan), troligen gjord runt 1890 plus minus ett decennium eller så. Hj C (Hjalmar Carlsson kanske) finns inte dokumenterad med namn eller anställningsår vad jag vet.

EDIT: Kom att tänka på John Anderssons "Old Höganäs" från 1955. Visst kan man nästan se att han sneglat lite på glasyren och pärlbandsdekoren på den här kannan (och liknande)?

Namn:  dudson.jpg
Visningar: 68
Storlek:  86,2 KB
    Senast redigerat av jonasgun den 2021-02-24 klockan 14:15.

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    Jag har inte jättebra koll på Höganäs tekannor, men det ser ut att vara en kopia av en brittisk kanna (se exempel av Dudson nedan), troligen gjord runt 1890 plus minus ett decennium eller så. Hj C (Hjalmar Carlsson kanske) finns inte dokumenterad med namn eller anställningsår vad jag vet.

EDIT: Kom att tänka på John Anderssons "Old Höganäs" från 1955. Visst kan man nästan se att han sneglat lite på glasyren och pärlbandsdekoren på den här kannan (och liknande)?
    Hjalmar Carlsson (1868-1940) är numera erkänd som HjC i tabellen över stämplar och signaturer hos Höganäs museum.
    https://f16eb59f-f1e4-4ed8-839e-2686...967c743161.pdf

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Där ser man! Kul!

Det är ju nackdelen med böcker - de uppdateras inte automatiskt när ny information framkommer.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •