Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Något att bita i från Kinnnna?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Något att bita i från Kinnnna?

    En översättning vore Kanon. Bara så man vet om det är något att hänga i julgranen.
    Bifogade filer

  • #2
    Det står 乾隆年製, "Gjord under Qianlong". Och även om du inte har postat någon bild på föremålet kan jag nästan garantera att det inte är tillverkat under Qianlong (1736-95).
    Last edited by jonasgun; 2021-02-23, 15:14.

    Comment


    • #3
      Click image for larger version

Name:	qianlong.jpg
Views:	1
Size:	46,3 KB
ID:	574447

      Här är ett riktigt Qianlong-sigill, från tiden. Kan ju vara kul att jämföra.

      Comment


      • #4
        Den anfallande myran längst ner till vänster finns inte i mitt vad jag kan se, ej heller tecknet längst upp till höger. Hur kan det förklaras?
        Myran var betyder den? Myror är det gott om.
        Tankar från Kina och ljud i öronen från Afrika så jag känner mig rätt internationll just nu. För att inte tala om det internationella folket man har kontakt med snacka om att vara hedrad.
        Glömde var ljudet kommer från ...Amerika o Japan!!! Det är bättre än Böda nu.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
          Den anfallande myran längst ner till vänster finns inte i mitt vad jag kan se, ej heller tecknet längst upp till höger. Hur kan det förklaras?
          Myran var betyder den? Myror är det gott om.
          Tankar från Kina och ljud i öronen från Afrika så jag känner mig rätt internationll just nu. För att inte tala om det internationella folket man har kontakt med snacka om att vara hedrad.
          Glömde var ljudet kommer från ...Amerika o Japan!!! Det är bättre än Böda nu.
          Hehe, jo myran är faktiskt med, men de har skrivit tecknet lite annorlunda. Hela tecknet (製) betyder "tillverkad" eller "gjord" ungefär. "Myrdelen" (牛) skall vara en oxe ursprungligen om jag förstått rätt, ett hårt arbetande djur kan man tänka sig.

          Däremot är de två högra tecknen (大清) inte med i din märkning. De betyder "Stora Qing" eller "Qingdynastin". Qianlong var ju en delperiod i Qingdynastin.

          Comment


          • #6
            Click image for larger version

Name:	oxe.png
Views:	1
Size:	4,8 KB
ID:	574448

            Här ser man väl hur de har tänkt oxdelen. Två horn i alla fall.

            Comment


            • #7
              Tror du missade min fråga om min myra. Längst ner till vänster på din stämpel på porslinet. Har försökt att finna en annan Myra men inte lyckats ännu, är ett virrvarr för mig detta med bilder.

              För oxhornet är väl inte min myra, ser det lite dåligt.

              Comment


              • #8
                Det är svårt att veta vilken del du tycker ser ut som en myra, men jag tror att vi menar samma.

                Ungefär på samma sätt som att ett "k" i frakturstil inte ser särskilt mycket ut som ett "k" skrivet i en antikva, kan kinesisk skrift se väldigt olika ut beroende på stil. Under Qianlong-eran skrev man gärna sådana här sigill i sigillskrift (Zhuanshu). Din märkning är snarare utförd i en stil som ligger närmare kinesisk normalstil (Kaishu).

                Det nedre vänstra tecknet (tillverkning) ser ut ungefär så här i sigillstil.

                Click image for larger version

Name:	tillverkad.jpg
Views:	2
Size:	7,6 KB
ID:	574449

                Den vänstra delen ser kanske lite ut som en myra, men är ursprungligen tecknet för oxe, med ett extra streck över. Jag tror inte att en vanlig kines tänker på att det skall föreställa en oxe, men när jag slog upp det så stod det så.

                Här finns några andra varianter på tecknet för tillverkning.

                製怎么写好看,製毛笔怎么写,製书法图片,製名家书法,製篆书书法欣赏,製篆书书法字帖,製的行书写法,製的草书写法,製的楷书写法,製的隶书写法。

                Comment


                • #9
                  Jag menar inte en myra i mitt tecken utan i ditt på porslin. Ditt tecken längst ner till vänster. Med detta misstaget kan man bli extra lärd när det gäller tecken från Kina.

                  Myran vad tusan betyder den?

                  Detta är lika svårt som för mig att hitta fler myror på datorn eftersom jag har hållt på i tre dagar. Jag är mycket förvånad att det skall vara så svårt att hitta En Myra speciellt för mig. Förr eller senare skall jag väl lyckas!

                  Comment


                  • #10
                    Längst ned till vänster är det här tecknet

                    Click image for larger version

Name:	myra.JPG
Views:	1
Size:	9,7 KB
ID:	574451

                    som är samma som det här, som jag skrev om ovan

                    Click image for larger version

Name:	tillverkad.jpg
Views:	2
Size:	7,6 KB
ID:	574452

                    Comment


                    • #11
                      Det är inte lätt att leka kines för mig eftersom jag tolkade bara en ringa del av ett tecken som Ett tecken.
                      Får tacka för att mina villfarelser har blivit lite mindre.

                      Får fortsätta min jakt på delar av tecken på datorn än om det känns lite tröttsamt men ge sig skall man ju inte. Har myran på datorn i eldskrift för min inre syn.

                      Comment


                      • #12
                        Kämpa kämpa nu har jag fått fram en bild av signatur dock är den fotograferad från datorskämen så den kan nog inte läsas. Men jag får se det som en bragd att jag har fått fram den och götta mig åt det. Vet att jag har mycket bättre med var???
                        Ordning och reda är inget jag står för.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                          Kämpa kämpa nu har jag fått fram en bild av signatur dock är den fotograferad från datorskämen så den kan nog inte läsas. Men jag får se det som en bragd att jag har fått fram den och götta mig åt det. Vet att jag har mycket bättre med var???
                          Ordning och reda är inget jag står för.
                          Ja, det där är troligen också (en väldigt utsliten) Qianlong-märkning av halvmodernt snitt. Andra tecknet går inte att läsa, men de tre övriga tecknen stämmer bra.

                          Comment


                          • #14
                            Tack för det! Menar du med utsliten att den är satt på en oändlig massa föremål eller? Den är fint gjord när man ser den på riktig bild vilket jag inte har för tillfället. Det få gå med nya ting från Kina också eftersom man inte får vara fattig och högfärdig!!! Köper bara nytt hehe!

                            Comment


                            • #15
                              Rockwell
                              Rockwell är inte uppkopplad
                              Medlem

                              Reg.datum
                              feb 2021
                              Inlägg
                              50

                              Liten tavla från???

                              Tror det är en kines men att vara säker är såååå svårt.

                              Bifogade bilder

                              Denna tavlan är en guldklimp för mig och ett utlåtande från dig kan inte skada!!!! Eller har jag fel när det gäller guldklimp? Jäg älskar att ha fel för det är så sällan men man vet aldrig?

                              Comment

                              Working...
                              X