Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kapsylöppnare kvinnofigur i mässing - hur gammal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Kapsylöppnare kvinnofigur i mässing - hur gammal?

    Denna kapsylöppnare har funnits i min familj så länge jag kan minnas, vilket betyder från mitten av 50-talet. Den ser lite jugend-aktig ut, tycker jag, eller möjligen "arisk" dvs 30-talets Tyskland. Är det någon här som vet och kan berätta? Jag hittar inga stämplar.
    Click image for larger version

Name:	P1100044.jpg
Views:	1
Size:	112,6 KB
ID:	699314Click image for larger version

Name:	P1100045.jpg
Views:	1
Size:	105,8 KB
ID:	699315Click image for larger version

Name:	P1100046.jpg
Views:	1
Size:	105,1 KB
ID:	699316Click image for larger version

Name:	P1100048.jpg
Views:	1
Size:	99,2 KB
ID:	699317

  • #2
    Ursprungligen postat av Baukis Visa inlägg
    Denna kapsylöppnare har funnits i min familj så länge jag kan minnas, vilket betyder från mitten av 50-talet. Den ser lite jugend-aktig ut, tycker jag, eller möjligen "arisk" dvs 30-talets Tyskland. Är det någon här som vet och kan berätta? Jag hittar inga stämplar.
    [ATTACH]184965[/ATTACH][ATTACH]184966[/ATTACH][ATTACH]184967[/ATTACH][ATTACH]184968[/ATTACH]
    Hallå,
    Kan inte så mycket om kapsyler, men lite om korkar. Öppnar med en gissning: Tidigt 1900-tal, kanske England, möjligen Sverige. Mässing, fin formgivning .... so long...

    Comment


    • #3
      En spekulation...

      Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallå,
      Kan inte så mycket om kapsyler, men lite om korkar. Öppnar med en gissning: Tidigt 1900-tal, kanske England, möjligen Sverige. Mässing, fin formgivning .... so long...
      Hallå igen,
      Figurer på öppnare hade ofta förebilder, skulpturer t ex, eller koppling till en aktuell händelse. Sålde bättre då. Din öppnare kan ha koppling till OS i Stockholm 1912, jfr formspråket i Hjortbergs affisch..då hamnar vi i Sverige något år före invigningen
      So long...
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Angående åldern....

        ....ja inte tror jag att hon är mycket äldre än 18-år.
        Vasa? Jaså själva öppnaren, ja den är ju betydligt äldre.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
          Hallå igen,
          Figurer på öppnare hade ofta förebilder, skulpturer t ex, eller koppling till en aktuell händelse. Sålde bättre då. Din öppnare kan ha koppling till OS i Stockholm 1912, jfr formspråket i Hjortbergs affisch..då hamnar vi i Sverige något år före invigningen
          So long...
          Tack! Det låter trovärdigt.

          Comment

          Working...
          X