Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det här för vas?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vad är det här för vas?

    Jag har den här klotvasen i porslin. Den är 14 cm i diameter, märkt under JB? 1908? Kan den vara så pass gammal eller är det ett modellnummer? Och vad kallas den här typen av glasyr? Rinnglasyr, men ytan är helt slät. Det vore kul att veta något om formgivare, ursprung och ålder.

    Click image for larger version

Name:	klotvas 1.jpg
Views:	1
Size:	43,5 KB
ID:	697785

    Click image for larger version

Name:	klotvas 2.jpg
Views:	1
Size:	37,3 KB
ID:	697786

    Click image for larger version

Name:	klotvas 3.jpg
Views:	1
Size:	51,7 KB
ID:	697787
    Last edited by e_v_a; 2021-02-18, 13:10.

  • #2
    Riktigt, riktigt läcker klotvas. Rinnglasyren påminner ju om
    hur jorden ser ut från en satellit, urläckert....................
    Åldern skulle mycket väl kunna stämma med 1908. Mono-
    gram-signaturen är för mig obekant, tycker det drar åt
    Höganäs hållet och då kanske Andersson&Johansson men
    dom startade sin verksamhet först året därpå, alltså 1909.

    PS Jag garderar med Josefine Björnberg.
    Last edited by prylsnubben; 2021-02-18, 13:35.

    Comment


    • #3
      Min första tanke!? Otto Meier??

      Ursprungligen postat av e_v_a Visa inlägg
      Jag har den här klotvasen i porslin. Den är 14 cm i diameter, märkt under JB? 1908? Kan den vara så pass gammal eller är det ett modellnummer? Och vad kallas den här typen av glasyr? Rinnglasyr, men ytan är helt slät. Det vore kul att veta något om formgivare, ursprung och ålder.

      [ATTACH]184868[/ATTACH]

      [ATTACH]184869[/ATTACH]

      [ATTACH]184870[/ATTACH]
      Tycker det ser ut som hans verk ,hans signatur är "om"

      Comment


      • #4
        Jag tror att det är ett hobby arbete av en glad amatör 1988

        Comment


        • #5
          Tack för svar, ja signeringen ser något amatörmässig ut, men att få till en vas, med en sådan exakt rundhet och i tunt porslin, är det möjligt för en amatör? Är det överhuvudtaget möjligt för en amatör att tillverka porslin och i så fall var?

          Tänkte att det kanske var någon porslinsmålare som köpt en vit vas och sedan målat den, men glasyren ser inte ut så och signeringen ligger inte utanpå, som brukligt på sådana föremål.

          Det är inte så att jag har någon större förhoppning om att den ska vara värdefull, men jag tyckte det var kul att du "prylsnubben" skrev att du tyckte den var läcker. Den höll på att åka iväg till loppis, men nu får den stanna kvar i skåpet med vaser ett tag till, oavsett.

          Comment


          • #6
            Amatördrejare här. Ja, det går absolut att arbeta i porslin som amatör, men det är inte lika lätt som annan lera. Sedan om det här är porslin eller vitt stengods låter jag vara osagt. Men att få till den här formen är inte superenkelt. Då får man ha hållit på i ett par år åtminstone. Inget man gör på en kvällskurs.

            Comment


            • #7
              Hur var det nu med stålis och för den skull nylunds grejor är det stengods eller porslin, jag har trott det är porslin men nu kommer stöten?

              Denna vasen skulle jag tro är stengods eftersom i förhållande till tex stålis osv den verkar grumlig.
              Last edited by Rockwell; 2021-03-01, 19:44.

              Comment


              • #8
                Nu tror jag inte det är en amatördrejare utan en hobbymålare som gått en kurs i porslinmålning och använt en teknik av marmorering, man droppar färg i ett vattenbad som man doppar i det här fallet porslinsvasen i.

                Comment


                • #9
                  Får säga att det var några envisa människor, porslinsvas???? Nu är Stålis inte porslin enl Er och denna klumpen är porslin? Hur är det med slutledningsförmågan?
                  Och om den skulle vara porslin i detta fallet som fodrar det en rätt omfattande förklaring varför det är så och inte en massa babbel. Ingen som tycker att jag kan ha en poäng?

                  Porslin gå och bada säger jag bara tills dess det är uträtt. Man får kanske säga som min gosse Slutledningsförmåga badboll och då menar han mig.
                  Last edited by Rockwell; 2021-03-01, 20:03.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                    Får säga att det var några envisa människor, porslinsvas???? Nu är Stålis inte porslin enl Er och denna klumpen är porslin? Hur är det med slutledningsförmågan?
                    Och om den skulle vara porslin i detta fallet som fodrar det en rätt omfattande förklaring varför det är så och inte en massa babbel. Ingen som tycker att jag kan ha en poäng?

                    Porslin gå och bada säger jag bara tills dess det är uträtt. Man får kanske säga som min gosse Slutledningsförmåga badboll och då menar han mig.
                    Du har en viss poäng, men det är inte så lätt att avgöra som det låter när man läser ditt inlägg. Gränsen mellan säg porslin, flintgods, stengods etc är inte helt självklar, utan det finns en hel del variationer åt olika håll. Formellt sätt är det väl kaolinet som avgör, men hur ser man det på ett fotografi? Porslinsföremål brukar traditionellt sett vara slätare och blankare, men det finns ingen regel som säger att man inte får göra ruffa och oglaserade ytor i porslin. På Gustavsberg använde man absolut porslin, men även stengods av olika slag, såväl som flintgods. Vad den här keramikern använt vågar jag inte svara på utifrån en bild, därav min helgardering ovan.

                    Om jag sedan skall gå över till att gissa på den här vasen, så lutar jag nog åt att den är gjord av en enda person, alltså inget halvfabrikat. Vi får se om signaturen dyker upp så småningom.

                    Comment


                    • #11
                      Både Rörstrand o gustaf.... slutar sitt namn med porslinfabrik och då kan man förmoda att deras alster är gjorda i porslin.

                      Denna vasen sä inte gjord i något porslin enligt mig så är det för tillfället. Vad har du för belägg för ditt antagande?

                      Folk kastar av sig både det ena och det andra utan att veta, precis som jag, bara det att jag har en viss erfaranhet bakom mig, tror jag!!! Tro är den bästa huvudkudden, tror jag.
                      Men dom skall veta efter det dom gått igenom ett visst stålbad.

                      Jag vet att det finns något som kan vara gjort av porslin, ja då måste denna också vara gjord av porslin!
                      Last edited by Rockwell; 2021-03-01, 20:51.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                        Både Rörstrand o gustaf.... slutar sitt namn med porslinfabrik och då kan man förmoda att deras alster är gjorda i porslin.

                        Denna vasen sä inte gjord i något porslin enligt mig så är det för tillfället. Vad har du för belägg för ditt antagande?

                        Folk kastar av sig både det ena och det andra utan att veta, precis som jag, bara det att jag har en viss erfaranhet bakom mig, tror jag!!! Tro är den bästa huvudkudden, tror jag.
                        Men dom skall veta efter det dom gått igenom ett visst stålbad.

                        Jag vet att det finns något som kan vara gjort av porslin, ja då måste denna också vara gjord av porslin!
                        Gällande den här vasens material har jag inget belägg alls, förutom för det jag skriver. Nämligen just att jag inte vet.

                        Att fabriken heter som den gör, hindrar inte heller att man använder andra material. I början kunde de inte ens göra porslin, utan arbetade bara med fajans, så vitt jag vet. Kolla sedan deras studiogrejer från 60- och 70-talen. Mycket brunt där, även i godset.

                        Comment


                        • #13
                          Vad jag menar är att botten ser ut som "en påse nötter" och varför skulle den göra det om det var porslin. Har i klat minna av hur vita och fina porslinbottnar Stålis och Nylund har denna är ju rena gyttjebrottningen.
                          Av loppor är den kommen och loppor skall den alltid vara i sin halv vita gyttja.
                          Man skall bli glad när man beskådar en botten och det är väl rätt lätt i detta fallet att bli deppad.

                          På tal om glad så fanns det en antikhandlare som endst köpte billigt på auktion och över hans grejor vilade en betryckt begravningsstämning för det mesta. Vill man uppsöka honom och snacka lite skit så fick man ha skygglappar på eftersom man inte ville däppa ihop totalt.
                          Ja han hade fått en snilleblixt .... jag skall bli antikhandlare och så skuttade han ut i guds fria natur. Det är bara att trycka på rätt knapp så klarar folk av allt speciellt om man har akademisk utbildning, det hade han inte men likväl.

                          Jag svetsade al och plötsligt så tyckte några forskare att det kan vi göra själv, sagt och gjort inköp av svets, kanske läst i bok hur det skulle gå till. Men till slut kom dom på att det klarade dom inte så nu är väl svetsen hos någon som har möjlighet att svetsa lite på bilen.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                            Vad jag menar är att botten ser ut som "en påse nötter" och varför skulle den göra det om det var porslin. Har i klat minna av hur vita och fina porslinbottnar Stålis och Nylund har denna är ju rena gyttjebrottningen.
                            Av loppor är den kommen och loppor skall den alltid vara i sin halv vita gyttja.
                            Man skall bli glad när man beskådar en botten och det är väl rätt lätt i detta fallet att bli deppad.
                            Det där är väl ungefär samma sak som att säga att "Trä skall vara slätt, för jag har minsann sett en och annan franskpolerad skänk i mina dar". Ursäkta att jag raljerar lite, men formen styrs inte magiskt av materialet, det är så jag menar. Kolla på de gamla kinesernas porslinsbottnar, framför allt på bruksgodset. Där kan du snacka gyttja.

                            Men jag VILL INTE argumentera för att det här är en porslinsvas, eftersom jag inte vet. Jag hade däremot inte uteslutit det automatiskt.
                            Last edited by jonasgun; 2021-03-01, 22:33.

                            Comment


                            • #15
                              För min del kör jag med sannolikheter eftersom jag inte vet och kommer fram till att sannolikheten säger det jag har sagt.
                              Nu är det förmodligen en viss skillnad mellan kinaugnen och den ugns som varit framme här säger också sannolikheten, denna har säkert varit en ren och fin eluppvärmed sak.
                              Bara för att sannolikheten talar så är det öppet för att det kan vara porslin men som läget känns det som att jag är musen pigg om det nu skulle vara det.
                              Väger man chansen och då speciellt här så talar det för Jag rister på huvudet. Man fråga sig när folk köpet något riktigt. Och har man sett vad folk ahr köpt genom ären så är det nästan aldrig något med klass. har varit i några samlarhem och kunnat konstatera att det bara är skröffset som inhandlas inte en enda bra grej av det personen har samlat på.

                              Sä man har ockaå konstaterat att dom aldiig misslyckats att få något bra.

                              En gång hade en samlare 225st mortlar till salu och där var en som jag kunde tänka mig, det visade sig att den hade han fått i arv så den var inte till salu.

                              Aldrig misslyckas dom hur nu det kan vara?

                              Så sannolikheten talar sig klara språk även bland samlare.

                              Comment

                              Working...
                              X