Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 16 av 16

Ämne: Vad är det här för vas?

Både Rörstrand o gustaf.... slutar sitt namn med porslinfabrik och då kan man förmoda att deras alster är gjorda i porslin.

Denna vasen sä inte gjord i något porslin enligt mig så är det för tillfället. Vad har du för belägg för ditt antagande?

Folk kastar av sig både det ena och det andra utan att veta, precis som jag, bara det att jag har en viss erfaranhet bakom mig, tror jag!!! Tro är den bästa huvudkudden, tror jag.
    Men dom skall veta efter det dom gått igenom ett visst stålbad.

Jag vet att det finns något som kan vara gjort av porslin, ja då måste denna också vara gjord av porslin!
    Senast redigerat av Rockwell den 2021-03-01 klockan 19:51.

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Citat Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
    Både Rörstrand o gustaf.... slutar sitt namn med porslinfabrik och då kan man förmoda att deras alster är gjorda i porslin.

Denna vasen sä inte gjord i något porslin enligt mig så är det för tillfället. Vad har du för belägg för ditt antagande?

Folk kastar av sig både det ena och det andra utan att veta, precis som jag, bara det att jag har en viss erfaranhet bakom mig, tror jag!!! Tro är den bästa huvudkudden, tror jag.
    Men dom skall veta efter det dom gått igenom ett visst stålbad.

Jag vet att det finns något som kan vara gjort av porslin, ja då måste denna också vara gjord av porslin!
    Gällande den här vasens material har jag inget belägg alls, förutom för det jag skriver. Nämligen just att jag inte vet.

Att fabriken heter som den gör, hindrar inte heller att man använder andra material. I början kunde de inte ens göra porslin, utan arbetade bara med fajans, så vitt jag vet. Kolla sedan deras studiogrejer från 60- och 70-talen. Mycket brunt där, även i godset.

Vad jag menar är att botten ser ut som "en påse nötter" och varför skulle den göra det om det var porslin. Har i klat minna av hur vita och fina porslinbottnar Stålis och Nylund har denna är ju rena gyttjebrottningen.
    Av loppor är den kommen och loppor skall den alltid vara i sin halv vita gyttja.
    Man skall bli glad när man beskådar en botten och det är väl rätt lätt i detta fallet att bli deppad.

På tal om glad så fanns det en antikhandlare som endst köpte billigt på auktion och över hans grejor vilade en betryckt begravningsstämning för det mesta. Vill man uppsöka honom och snacka lite skit så fick man ha skygglappar på eftersom man inte ville däppa ihop totalt.
    Ja han hade fått en snilleblixt .... jag skall bli antikhandlare och så skuttade han ut i guds fria natur. Det är bara att trycka på rätt knapp så klarar folk av allt speciellt om man har akademisk utbildning, det hade han inte men likväl.

Jag svetsade al och plötsligt så tyckte några forskare att det kan vi göra själv, sagt och gjort inköp av svets, kanske läst i bok hur det skulle gå till. Men till slut kom dom på att det klarade dom inte så nu är väl svetsen hos någon som har möjlighet att svetsa lite på bilen.

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Citat Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
    Vad jag menar är att botten ser ut som "en påse nötter" och varför skulle den göra det om det var porslin. Har i klat minna av hur vita och fina porslinbottnar Stålis och Nylund har denna är ju rena gyttjebrottningen.
    Av loppor är den kommen och loppor skall den alltid vara i sin halv vita gyttja.
    Man skall bli glad när man beskådar en botten och det är väl rätt lätt i detta fallet att bli deppad.
    Det där är väl ungefär samma sak som att säga att "Trä skall vara slätt, för jag har minsann sett en och annan franskpolerad skänk i mina dar". Ursäkta att jag raljerar lite, men formen styrs inte magiskt av materialet, det är så jag menar. Kolla på de gamla kinesernas porslinsbottnar, framför allt på bruksgodset. Där kan du snacka gyttja.

Men jag VILL INTE argumentera för att det här är en porslinsvas, eftersom jag inte vet. Jag hade däremot inte uteslutit det automatiskt.
    Senast redigerat av jonasgun den 2021-03-01 klockan 21:33.

För min del kör jag med sannolikheter eftersom jag inte vet och kommer fram till att sannolikheten säger det jag har sagt.
    Nu är det förmodligen en viss skillnad mellan kinaugnen och den ugns som varit framme här säger också sannolikheten, denna har säkert varit en ren och fin eluppvärmed sak.
    Bara för att sannolikheten talar så är det öppet för att det kan vara porslin men som läget känns det som att jag är musen pigg om det nu skulle vara det.
    Väger man chansen och då speciellt här så talar det för Jag rister på huvudet. Man fråga sig när folk köpet något riktigt. Och har man sett vad folk ahr köpt genom ären så är det nästan aldrig något med klass. har varit i några samlarhem och kunnat konstatera att det bara är skröffset som inhandlas inte en enda bra grej av det personen har samlat på.

Sä man har ockaå konstaterat att dom aldiig misslyckats att få något bra.

En gång hade en samlare 225st mortlar till salu och där var en som jag kunde tänka mig, det visade sig att den hade han fått i arv så den var inte till salu.

Aldrig misslyckas dom hur nu det kan vara?

Så sannolikheten talar sig klara språk även bland samlare.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Tror för min del att den lilla klotvasen är gjord
    i det som kallas stegodslera........................

https://www.lermakeriet.se/Category/173/stengodslera/

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •