Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Japansk kanna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Japansk kanna

    Köpte en japansk tekanna till min sambo häromdagen då jag tyckte den verkade trevlig och i hennes smak. När jag såg att den var märkt blev jag lite nyfiken på vad det kan stå och vad de kan säga om ursprunget. Har googlat lite men hittils inget resultat.Click image for larger version

Name:	20210216_192101.jpg
Views:	1
Size:	60,5 KB
ID:	697775Click image for larger version

Name:	20210216_195322.jpg
Views:	1
Size:	54,6 KB
ID:	697776Click image for larger version

Name:	20210216_195031.jpg
Views:	1
Size:	60,7 KB
ID:	697777

  • #2
    Först när jag såg din kanna så tänkte jag att den är kinesisk, inte japansk.
    Stilen är typisk för de berömda kinesiska Yixing-tekannorna.

    Men när jag såg stämpeln under så blev jag faktiskt först lite osäker.
    Om man läser stämpeln från höger till vänster, vilket är traditionellt för keramik, så står det 古竹矮.
    De två första tecknen är det japanska efternamnet Furutake, vilket ordagrant betyder "Gammal bambu".
    Det sista tecknet betyder "Kortväxt, låg, dvärg".
    Söker jag på detta, så kommer jag till japanska sidor som spekulerar i namnet men utan att komma fram till något.
    Den bästa teorin är att texten snarare skulle kunna beskriva kannan, som ju är rätt låg, och har en bambudekor.

    Men läser man i stället från vänster till höger, mer modernt, så står det 矮竹古.
    Söker man på det, så kommer man till en utmärkt sida, som berättar att "Den låga, gammaldagsa bambukannan" var en tekannetyp som togs fram under 1970-talet, baserad på äldre, traditionella tekanneformer.

    Tillverkaren av kannan i länken skall vara "銀鳳", Yin Feng (Silverfenixen), men din kanna ser ut att vara gjord på en annan fabrik, vars namn (i locket) jag inte kan uttyda.

    茶說千年流韻轉,紫金百家識壺途。本站是茶說分享自己關於收藏中國宜興一廠紫砂壺、現代朱泥壺、台灣高山茶、烏龍茶及普洱茶的經驗與心得,歡迎各界壺友及茶友不吝指教。

    Comment


    • #3
      Tack!

      Comment


      • #4
        Den här tekannan ser mer eller mindre oanvänd ut, och jag kan rekommendera att ni förbereder den innan användning, så att teet inte smakar "tegel". I länken nedan finns en bra instruktionsfilm.

        TeaVivre specially presents this video to every tea lovers and Yixing fans to introduce you how to season a Yixing teapot. Seasoning a teapot is to better maintain our beloved Zisha teapot, and here TeaVivre just introduce a simple method - water boiling method.

        Comment

        Working...
        X