Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med stämplar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Hjälp med stämplar

    Jag försöker med den här frågan igen om den här kristallskålen. Foten är i något silverliknande material, stämplad enligt bild. 18 cm hög och 18 cm i diameter, tung och gedigen. Vore kul att veta något om ursprung och ålder.

    Click image for larger version

Name:	skål 1.jpg
Views:	2
Size:	48,2 KB
ID:	697768

    Click image for larger version

Name:	skål 2.jpg
Views:	2
Size:	59,0 KB
ID:	697769

    Click image for larger version

Name:	skål 3.jpg
Views:	2
Size:	46,5 KB
ID:	697770

  • #2
    Få se om någon löser den. Den har ju stora likheter med Dianahuvudet i stämpeln för silver från Österrike-Ungern (senare även i Ungern). En 3:a i skölden betyder ju då 80 % silver. Men skölden skall då egentligen vara fempassformad. Huvudet är också felvänt. Få se om någon kan ge ett bättre svar.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Få se om någon löser den. Den har ju stora likheter med Dianahuvudet i stämpeln för silver från Österrike-Ungern (senare även i Ungern). En 3:a i skölden betyder ju då 80 % silver. Men skölden skall då egentligen vara fempassformad. Huvudet är också felvänt. Få se om någon kan ge ett bättre svar.
      En liknande märkning användes även i Polen. Kanske något annat central-/öst-europeiskt land?

      Click image for larger version

Name:	WORLDPOLONIA11BIS.jpg
Views:	1
Size:	6,2 KB
ID:	573983

      Spanish hallmarks of silver, gold and precious metals of Poland in The What is? Silver Dictionary of www.silvercollection.it

      Comment


      • #4
        Stämpeln är Tjeckoslovakiens kontrollstämpel för silver från 1921-1929. Nummer 3 indikerar en silverhalt på 800/1000. Tyvärr har jag inga anteckningar om vem skulle ha gjort föremålet. Det är mera sällan man stupar på denna stämpel. Glasdelen är sannolikt böhmisk kristall. Mönstret är en variation av mönstret "Heidelberg".

        @jonasgun
        Du skulle ha kollat lite mera,när du nu en gång var inne på sidorna
        Czechoslovakia, Czech Republic/Czechia and Slovakia hallmarks of silver, gold and precious metals in The What is? Silver Dictionary of www.silvercollection.it
        Last edited by Qrt.S; 2021-02-17, 15:14.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
          Stämpeln är Tjeckoslovakiens kontrollstämpel för silver från 1921-1929. Nummer 3 indikerar en silverhalt på 800/1000. Tyvärr har jag inga anteckningar om vem skulle ha gjort föremålet. Det är mera sällan man stupar på denna stämpel. Glasdelen är sannolikt böhmisk kristall. Mönstret är en variation av mönstret "Heidelberg".

          @jonasgun
          Du skulle ha kollat lite mera,när du nu en gång var inne på sidorna
          http://www.silvercollection.it/DICTI...MARKCZECH.HTML
          Ja, där ser man! Man hittar helt enkelt bara vad man söker efter, i det här fallet polska och inte tjeckoslovakiska stämplar. Men nu sökte jag vidare på hemmasnickrad tjeckiska, och hittade i alla fall en Franz Bibus (František på tjeckiska) till slut, som var verksam vid den här tiden.

          Click image for larger version

Name:	bibus.JPG
Views:	1
Size:	21,8 KB
ID:	573984
          Last edited by jonasgun; 2021-02-17, 15:43.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
            , i det här fallet polska och inte tjeckoslovakiska stämplar. .
            ???? alltså tjeckslovakiska INTE polska

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
              ???? alltså tjeckslovakiska INTE polska
              Jag menar att jag sökte efter polska stämplar, för att visa hur de ser ut. Jag hade alltså inte en tanke på att söka efter andra länders stämplar, och därför hittade jag inget mer än just polska stämplar.

              Comment


              • #8
                @jonasgun

                Du har säkert rätt beträffande smeden. En nyfiken fråga, hur hittade du honom? Tjckoslovakien är inte riktigt mitt gebit, men nyfiken som man är, så? Var det eventuellt från någon bok, vilken, eller?
                View Frantisek Bibus und Sohn (Co.)’s artworks on artnet. Learn about the artist and find an in-depth biography, exhibitions, original artworks, the latest news, and sold auction prices.

                Comment


                • #9
                  Tack så mycket för intressanta svar, kul att det är silver, jag var lite osäker på det

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                    @jonasgun

                    Du har säkert rätt beträffande smeden. En nyfiken fråga, hur hittade du honom? Tjckoslovakien är inte riktigt mitt gebit, men nyfiken som man är, så? Var det eventuellt från någon bok, vilken, eller?
                    http://www.artnet.com/artists/franti...s-und-sohn-co/
                    Jag sökte på "stříbrnická značka" och initialerna på Google, och hittade till slut ett namn som passade in.

                    Comment

                    Working...
                    X