Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken ålder på Kina fatet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vilken ålder på Kina fatet?

    Hej
    Vill gärna veta under vilken period detta fat tillverkades. Click image for larger version

Name:	IMG_20210213_112319.jpg
Views:	1
Size:	148,9 KB
ID:	697751Click image for larger version

Name:	IMG_20210213_112328.jpg
Views:	1
Size:	93,7 KB
ID:	697752Click image for larger version

Name:	IMG_20210213_112337.jpg
Views:	1
Size:	147,6 KB
ID:	697753

  • #2
    Det ser ut att vara gjort under Jiaqing, dvs sent 1700-tal.

    Comment


    • #3
      Det allra första porslinet här i världen.

      Hej! Ett runt fat med celadon glasyr max 160mm i diameter, hur ovanligt kan ett sådant vara?

      Det var ju en god början på forumet, var lite yr i pottan och missade att det inte var ett nytt Ämne.
      Last edited by Rockwell; 2021-02-18, 17:05.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
        Hej! Ett runt fat med celadon glasyr max 160mm i diameter, hur ovanligt kan ett sådant vara?

        Det var ju en god början på forumet, var lite yr i pottan och missade att det inte var ett nytt Ämne.
        Det beror helt och hållet på fatet. Celadonglaserade fat har tillverkats i ett par tusen år, och tillverkas fortfarande.
        En bild hade underlättat

        Comment


        • #5
          Nu har jag för mig att just detta med det första porslinet gjordes just i början av det första porslinet här i världen. Så det har nog inte så mycket med celadon att göra. Men det är inget som sägar att min fråga är så lätt att besvara.

          Comment


          • #6
            Både porslin och celadonglasyr har sitt ursprung i det som idag är Kina, det stämmer. Det har också producerats där under väldigt lång tid, beroende på hur man definierar porslin respektive celadon.

            Så på din fråga om hur vanligt ett celadonfat är, så får jag väl svara ”Jo, de är ganska vanliga”, och den största mängden av det som finns tillgängligt idag har väl troligen gjorts under de senaste hundra åren ungefär, men jag vet inte om du blir så värst hjälpt av det svaret.

            Comment


            • #7
              Jag undrar hur de extra kunniga folket kan säga att detta är det första porslinet i världen och det kan dom tydligen med hjälp att porslinets beskaffenhel. Därmed bortser vi från celdonglasyren. Och då undrar man hur ovanligt just detta porslin är.
              Är det så att Ojjjj nu har vi det absolut första porslinet i vår hand och det dyker inte upp varje sekel, kanske en gång på 50år inför våra ögon.
              Gossen med det gyllene svärdet hade visst den förmågan att avgöra.
              Mitt problem är väl rätt förståbart nu skulle jag tro.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Rockwell Visa inlägg
                Jag undrar hur de extra kunniga folket kan säga att detta är det första porslinet i världen och det kan dom tydligen med hjälp att porslinets beskaffenhel. Därmed bortser vi från celdonglasyren. Och då undrar man hur ovanligt just detta porslin är.
                Är det så att Ojjjj nu har vi det absolut första porslinet i vår hand och det dyker inte upp varje sekel, kanske en gång på 50år inför våra ögon.
                Gossen med det gyllene svärdet hade visst den förmågan att avgöra.
                Mitt problem är väl rätt förståbart nu skulle jag tro.
                Tacksam för svar på mitt inlägg.
                Hitta gärna egen tråda för era frågor!
                Mvh

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Pilgrimmen Visa inlägg
                  Tacksam för svar på mitt inlägg.
                  Hitta gärna egen tråda för era frågor!
                  Mvh
                  Hej Pilgrimmen! Jag hoppas att du noterade mitt svar från förra veckan någon gång.
                  Vänligen
                  Jonas

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
                    Hej Pilgrimmen! Jag hoppas att du noterade mitt svar från förra veckan någon gång.
                    Vänligen
                    Jonas
                    Stort tack 😊😎

                    Comment


                    • #11
                      Jag får också sända ett stort tack för den ynnest som jag har åtnjutet här i form av det fel som jag gjort i villan, gör man aldrig något så gör man aldrig några fel och det kan tänkas att jag gör för mycket i förhållande till min person.
                      Tack än en gång för den fördragsamhet som du visat Pilgrimmen.

                      Comment

                      Working...
                      X