Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta? Krok i stämplat silver.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vad är detta? Krok i stämplat silver.....

    Hej!
    Någon som har någon aning vad detta är och vad det har använts till. Kroken är ganska vass. Den är i stämplat silver.
    Bifogade filer

  • #2
    Det är en nystkrok för garnnystan när man går runt och virkar, vet inte om de har något annat namn.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
      Det är en nystkrok för garnnystan när man går runt och virkar, vet inte om de har något annat namn.
      Tack för svaret FBQ. Toppen att få veta vad det är. Vet du hur det användes? Det är 2 öglor på den. Hade man den i en kedja? Hängde man garnet på kroken?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
        Det är en nystkrok för garnnystan när man går runt och virkar, vet inte om de har något annat namn.
        Hej igen!
        Nu har jag googlat på nysthållare och det verkar som om det saknas en del under som skulle ha suttit i öglorna. Kroken hängde man tydligen i ett bälte och sedan satt nystanet i en hållare under som saknas.
        Tack igen för ditt svar och din kunskap.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av ullelun Visa inlägg
          Kroken är ganska vass.
          Ursprungligen postat av ullelun Visa inlägg
          Nu har jag googlat på nysthållare och det verkar som om det saknas en del under som skulle ha suttit i öglorna. Kroken hängde man tydligen i ett bälte och sedan satt nystanet i en hållare under som saknas.
          Nystkrokar och väskor som hängdes i bältet verkar snarare ha haft en mycket trubbig krok, däremot är en vass krok bra att sätta ett ullgarnsnystan på. De två öglorna har nog varit fastsydda på ett bälte gjort av ett vackert band eller tyg. Dvs, den är komplett som den är, och kroken ska vara neråt!

          Jag tror du tänker på en lite annorlunda typ, som den här på Digitalt Museum; på den raka stången skulle man troligen sätta en spole eller rulle med bomulls- eller lintråd, som man virkade tunna spetsar av. Garnet var alltså uppspolat på en tunn, lång, cylinder av papp eller liknande, som skulle kunna rotera på stången.

          Comment


          • #6
            Jag måste titta, har för mig att de finns beskrivna i en artikel i Kulturens årsbok, och jag har nog också sett dem på loppisar och andra håll och då har de bara haft ett band mellan öglorna. Jag har för mig att tanken är att de skall hänga över armen medan man har den lyft. Men jag skall försöka leta vidare lite se hur mycket tid jag får.

            Comment


            • #7
              Jag ser att det både finns armbandsvarianter och bältvarianter. De som är cirklar är ju definitivt för att ha kring armen som här https://tb.kulturhotell.se/items/show/4434 och här https://digitaltmuseum.org/021026613177/nysthallare. Det kan vara så att den saknar en del och ursprunligen sett ut som den här https://digitaltmuseum.org/011025076555/nysthallare eller den här https://digitaltmuseum.org/021027750768/nysthallare. Men jag vet att jag sett sådana med ett sidenband för att fullborda cirkeln. Kanske har det varit så i original, kanske är det en lagning.

              Comment


              • #8
                Armbandsvarianter var nytt för mig, det förklarar ju konstruktionen med de två öglorna! Hittade du möjligen artikeln i Kulturen, och när var den i så fall? Jag sökte i registret 1935-1985 men hittade inget lämpligt under orden nyst- eller garn-.

                Några spekulationer om användningen av dessa - allmogekvinnor kunde sticka för att utnyttja tiden medan de t.ex. vallade djuren, och hade väl då ullgarnsnystanet i en enkel krok i bältet eller kanske en ficka eller tygpåse. Borgerskap/överklass som använde de här silverkrokarna gick nog inte omkring när de stickade, snarare drog man fram en stol till fönstret för att utnyttja dagsljuset, men behovet att hålla reda på nystanet var detsamma. Jag kan tänka mig att nystkrokar är tidigare än fotogenlampan - den gjorde att man kunde sitta runt ett bord på kvällen med sina olika sysselsättningar, och då var det mer praktiskt med en nystburk (med hål i locket för garnet) som man kunde ställa ifrån sig. Och jag var nog fel ute när jag talade om virkning, det är en sentida teknik som inte verkar ha slagit igenom i Sverige förrän kring mitten av 1800-talet. Innan dess kanske borgerskapet stickade silkesbörsar och andra mindre lyxartiklar, i början av 1800-talet kanske även tunna långvantar eller lösärmar eller strumpor, förmodligen oftast av silke eller bomull men lintråd kan också ha förekommit. Jag vet inte i vilken utsträckning man stickade av ullgarn i de samhällsklasserna; tunna maskinstickade ulltrumpor hade tillverkats i Stockholm åtminstone sen mitten av 1700-talet (edit: men t.ex. barnplagg och mindre accessoarer kan man mycket väl ha stickat). Årstafrun stickade sig en hel underkjol, men jag har för mig att den var av bomull.
                Last edited by Anna-Carin; 2021-02-14, 10:59.

                Comment


                • #9
                  Jag hittade inte artikeln, den kan ha handlat om sybehör i allmänhet. Tittade i registret du länkade (har nog det också någonstans) men hittade inte något uppslag som hjälpte mig, men jag kollade bara väldigt hastigt. Får se om jag får tid att titta mera.

                  Comment


                  • #10
                    Från boken Binge - en halländsk sticktradition av Britta Johansson och Kersti Nilsson finns några rader "....att en äldre kvinna i hennes barndom haft nystanet i någon sorts krok som hängt fast i blusen" om man inte hade garnnystanet klämt i ärmhålet!
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Ja, vi pratade lite om det här hemma, hos allmogen är ju det vanliga med krokar som hänger från bältet så man kan gå och sticka, men hos fina damer och fröknar som brukat silvervarianterna är det ju som Anna-Karin påpekat mindre behövligt. Kan ju inte riktigt svara men funderar om krinolinerna hade med populariteten hos armbandsvarianten att göra. Det gjorde det ju mycket besvärligt att behöva böja sig efter ett nystan som trillat på golvet.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                        funderar om krinolinerna hade med populariteten hos armbandsvarianten att göra. Det gjorde det ju mycket besvärligt att behöva böja sig efter ett nystan som trillat på golvet.
                        Ja, dels var det besvärligt - och dels inte särskilt elegant, oavsett mode... Den här som du länkade till är märkt 1823, när kjolvidderna fortfarande var mer måttliga: https://digitaltmuseum.org/011025076555/nysthallare. (Skellefteå Nya Tidning skrev f.ö. 1883 att länets fornminnesförenings museum fått i gåva en s. k. nystkrok från början af 1700-talet så de verkar ha funnits ett tag, i någon form.)

                        Det är svårare än man kanske tror att få ett klotrunt nystan att ligga kvar på ett vanligt bord; det rullar iväg så fort man råkar dra det allra minsta i tråden (och det gör man ju hela tiden när man stickar, så vida man inte rullar av en bit garn i taget, stickar lite, rullar av lite till osv). En nystkrok eller påse är därför mer funktionell än att lägga nystanet på ett bord, dessutom är ett bord bara är i vägen när man stickar (man håller hellre arbetet i luften framför sig eller i knäet).

                        Comment

                        Working...
                        X