Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Herman Bergman kvinnofigur / gudinna i brons Märkt Cire Perdue Minoan Girl

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Herman Bergman kvinnofigur / gudinna i brons Märkt Cire Perdue Minoan Girl

    Hej allihopa!
    Jag har köpt den här speciella bronsfigurinen, den är bara märkt H Bergman Cire Perdue (förlorat vax) men har ingen signatur. Auktionsfirman hade ingen information om den, inte heller Herman Bergman Konstgjuteri - de svarade att de har inga uppgifter om den: "Vi saknar arkiv över allt vad vi har gjutit genom tiderna". Men jag skulle gärna vilja veta vem som är skulptören bakom den och hur gammal den är. Det finns en kretansk / minoisk bronsstatyett från ca 1600-1500 f.Kr. som definitivt var inspirationen till detta verk. Den heter Minoan Girl / Minoan Female Worshipper på engelska. Det sitter en ögla på huvudet och det finns två fästen under, så jag vet inte om den har varit en lampa / taklampa eller något liknande. Själva bronsen ser också väldigt speciell ut, tycker jag, jag har aldrig sett en liknande färg förut. Höjd ca 21 cm, vikt 930 g.
    Vet ni kanske någonting om den?
    Tack på förhand!
    Bifogade filer
    Last edited by Morkulla; 2021-02-01, 22:54.

  • #2
    Morkulla du är på rätt spår. om du skrollar ner lite i länken så hittar du nog orginalet. Öglorna på huvudet ska nog va hårslingor. Bergmans kan har gjort kopior för att säljas i museishopen vid någon utställning
    Bifogade filer

    Comment

    Working...
    X