Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta koppar och har den en stämpel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Är detta koppar och har den en stämpel?

    Hej och tack för att jag fick bli medlem hos er!!

    Detta fat hittade jag bland löven för någon dag sedan. Jag har inte putsat det då jag inte vet någonting om ev värde och historia. Jag är nybörjare och kan inte så mycket fakta om kuriosa mm. Fatet är 30cm i diameter och ca 2.5 cm högt.
    Jag tycker att det står: 19 9/1 41
    och bokstav M och C stämplat. Hittar inget på baksidan.
    Någon som vet något? Ska jag prova att polera den?
    Väntar med spänning på svar!
    Trevlig helg på er mvh
    Bifogade filer
    Last edited by Heltvanlig; 2021-01-29, 16:16.

  • #2
    Hej och välkommen till forumet!

    Jag tycker att ditt fat ser ut att vara i nysilver, ett material som innehåller en hel del koppar. Det skulle förklara ärgningen. Jag har ett gäng sådana här fat, alla graverade med datum från olika släktingars födelsedagar, jubileum etc. Min gissning är att monogrammet (G+M) är en jubilars initialer, och datumet en födelsedag. Eller så är det från ett bröllop eller liknande. Min uppfattning är att det var en ganska vanlig gåva under de första decennierna av 1900-talet.

    Comment


    • #3
      Den här tråden kanske kan vara av intresse?

      Comment


      • #4
        Jag tror faktiskt mest på att det är tenn. På foro är det visserligen svårt att avgöra exempelvis tjockleken som skulle kunna avgöra men:

        Nysilver i egentlig mening innehåller en hel del koppar. Det är dock relativt stabilt. Tycker att det ser ut som stora delar av ytan flagat av. Det här liknar mer tennpest. Tenn borde inte ärga men om fatet fungerat som blomfat för en kopparkruka kan det ha samlat på sig ganska mycket ärg den vägen. Någon tyckte det blivit för fult och kastade iväg det in bland löven. Har det legat så ytligt tror jag inte det legat särskilt många år.

        Stämplar borde kunna ge svar utan andra tester.

        Comment


        • #5
          Har du möjlighet att väga fatet? Jag har ett nysilverfat i samma storlek, det väger ca 400 g. Mina tennfat är lite mindre men de väger ungefär dubbelt så mycket, så vikten kan nog ge en god indikation om materialet. (Har du ingen våg, jämför tyngden med ett oöppnat smörpaket eller någon annan förpackning med känd vikt.)

          Comment

          Working...
          X