Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor fågel i neodym på fot, önskar hjälp med identifikation!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stor fågel i neodym på fot, önskar hjälp med identifikation!

    Hej!
    Har en praktfull pjäs som jag har svårt att identifiera ursprunget på, så kan jag få hjälp med det så vore jag ytterst tacksam!
    Den är 37 cm hög, blankpolerad botten och ingen "fog" mellan fot och fågel. Saknar tyvärr tekniska termer för detta, men hoppas ni förstår vad jag menar med "fog".
    Mina egna tankar går åt ett italienskt påbrå, men jag hittar inget liknande bland mitt referensmaterial eller via sökningar på nätet.
    Foten verkar vara ganska originell, särskilt med den röda piggen som går från toppen ner i glaset. Detta har jag aldrig sett tidigare.
    Förhoppningsvis kan infästningen mellan fot och fågel, formen på foten och blankpolerad botten kanske skvallra lite om ursprunget?
    I mitt tycke visar den iaf på stor hantverksskicklighet!
    Men vad tror ni, är den tillverkad i Sverige eller Italien, eller kanske någon helt annanstans? ☺
    Mycket tacksam för tankar och svar!
    Mvh
    Bifogade filer

  • #2
    Mina tankar far till Italien när jag ser din fågel. Är foten i klarglas eller finns det guld i den?
    Jag kan tyvärr inte vara så mycket till hjälp men funderar lite på ev. Cenedese.

    Kan tipsa om några sajter som kan vara av intresse (kanske du redan har dom). Om inte till hjälp just i detta fall så bra att ha för framtida letande. Jag kan självklart inte garantera att allt är korrekt på dessa sajter men det kan vara en bra startpunkt rent allmänt.

    20th Century Glass


    Murano Zoo
    Access Google Sites with a personal Google account or Google Workspace account (for business use).

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Mina tankar far till Italien när jag ser din fågel. Är foten i klarglas eller finns det guld i den?
      Jag kan tyvärr inte vara så mycket till hjälp men funderar lite på ev. Cenedese.

      Kan tipsa om några sajter som kan vara av intresse (kanske du redan har dom). Om inte till hjälp just i detta fall så bra att ha för framtida letande. Jag kan självklart inte garantera att allt är korrekt på dessa sajter men det kan vara en bra startpunkt rent allmänt.

      20th Century Glass


      Murano Zoo
      https://sites.google.com/site/muranozoo/


      Hej Alegni och många tack för svar!

      Vad kul att du funderar på Cenedese, jag satt i helgen och sökte med ljus och lykta på nätet, där blev jag också fundersam på om det kan vara Cenedese. Såg då särskilt Antonio da ros's verk. Finns en hel del likheter där även om ingen hade precis samma attribut som på min.

      Foten är i klarglas utan guld. Såg nu att den ser lite gulaktig ut på bilderna, men det är den inte riktigt i verkligheten.

      Många tack för länkarna! Tror jag fått dem av dig vid ett annat tillfälle, men med ny mobil så saknar jag mkt av det jag hade sparat och minnet är inte bra, men kort.
      Men jag tog nu äntligen steget igår natt på ett annat tips jag fått av dig för något år sedan och gick med i ett par grupper på Facebook, så tänkte lägga upp den även där och se vad det kan ge.

      Skall definitivt ta en titt på länkarna! ..och spara dem igen.

      Mvh

      Comment


      • #4
        Mysteriet ser ut att vara löst.

        Jag har nu fått tips och länk till en likadan skulptur och hittade sedan ytterligare 2 när jag visste vad jag skulle söka på. Så jag vågar nog påstå att den är tillverkad på Formia, Murano.

        Jag har nu sett modellen i både vitt och i klarglas, samtliga med likadan fot och invändig "pigg", men på dessa var den vit.

        Stort tack för hjälpen!

        Mvh

        Comment


        • #5
          Trevligt när man kan hitta lösningar.
          Kanske en bra idé att posta bilderna i lämplig grupp på FB, och se om du kan få ytterligare uppgifter där.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
            Trevligt när man kan hitta lösningar.
            Kanske en bra idé att posta bilderna i lämplig grupp på FB, och se om du kan få ytterligare uppgifter där.
            Tack, jo jag skall försöka göra det när jag får lite tid över.
            Hade ju vart väldigt trevligt om man även kunde få veta formgivaren om inte annat.

            Jag missade att tillägga att de andra jag såg bar etikett, därav varför jag vågade påstå Formia.
            Dock skall man kanske använda ordet "sannolikt" ist, har man bara bilder och påståenden att gå på, så finns det väl tyvärr alltid en risk att ha fel.

            Mvh

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
              Tack, jo jag skall försöka göra det när jag får lite tid över.
              Hade ju vart väldigt trevligt om man även kunde få veta formgivaren om inte annat.

              Jag missade att tillägga att de andra jag såg bar etikett, därav varför jag vågade påstå Formia.
              Dock skall man kanske använda ordet "sannolikt" ist, har man bara bilder och påståenden att gå på, så finns det väl tyvärr alltid en risk att ha fel.

              Mvh
              när jag tänker på saken så tror jag nog att du får inte så mycket mer info på FB
              bästa svaret får du om du skriver till https://www.fornacemian.com/en/

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                när jag tänker på saken så tror jag nog att du får inte så mycket mer info på FB
                bästa svaret får du om du skriver till https://www.fornacemian.com/en/

                Stort tack Alegni! Skall kika på det.

                Stort tack för intresset den fått och all hjälp som ges!
                Det värmer i kylan.

                Trevlig helg!

                Mvh
                Last edited by Skogens; 2021-02-06, 09:57.

                Comment


                • #9
                  Skogens, jag försökte tagga dig på Fornace Mians FB sida, men det gick inte.
                  Jag såg en kort produktvideo där, och då dök denna upp, se bild.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                    Skogens, jag försökte tagga dig på Fornace Mians FB sida, men det gick inte.
                    Jag såg en kort produktvideo där, och då dök denna upp, se bild.

                    Många stora tack Alegni!
                    Där kom du nog med en spik i den här kistan.

                    Jag fick även ett privat meddelande igår, innehållandes en mailkonversation denne haft med en person på "Murano", där de svarade att den var gjord av Giuliano Mian for the "Cigni" collection.
                    Både jag och den som skickade mig meddelandet sökte vidare kring detta, men utan framgång i att hitta min modell.
                    Jag fann inget som påminde om mitt föremål bland de verk jag kunde hitta.
                    Men här är det ju omöjligt att inte se likheterna! Dessutom ser man ju i texten både "Mian" och "Cigni", vilket bekräftar det mailet tog upp.

                    Jag får erkänna att jag var mkt osäker på G.Mian tills jag nu fick se det här, mailsvaret till trots.
                    Jag tyckte Renato Anatra låg närmre till hands dem emellan, där fanns fler likheter bland verken i min mening.
                    Kan se skillnader i foten från min modell, men det bör väl nästan vara bekräftat nu iom det här? Jag har dock fått lära mig att aldrig vara riktigt säker på något..
                    Men vad säger ni andra?

                    Stort tack för all hjälp!
                    Det är fantastiskt roligt att få så mkt hjälp och visat intresse.

                    Mvh
                    Last edited by Skogens; 2021-02-12, 09:56.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                      bästa svaret får du om du skriver till https://www.fornacemian.com/en/

                      Har du skrivit direkt till Fornace Mian, dvs. Formia? https://www.fornacemian.com/en/


                      Det var en medlem i en glasgrupp på FB som skrev till Formia nyligen, och fick svar på formgivare för en vas som han hade köpt. Om du inte redan skrivit till Formia så rekommenderar jag att du gör det. Får du svar så får du besked.
                      Last edited by alegni; 2021-02-12, 16:50.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                        Har du skrivit direkt till Fornace Mian, dvs. Formia? https://www.fornacemian.com/en/


                        Det var en medlem i en glasgrupp på FB som skrev till Formia nyligen, och fick svar på formgivare för en vas som han hade köpt. Om du inte redan skrivit till Formia så rekommenderar jag att du gör det. Får du svar så får du besked.

                        Tack Alegni,
                        Ja det var Federica Santini, på Fornace Mian som hade svarat i mailkonversationen.
                        Så nu tror vi på det här.

                        Än en gång, stort tack för hjälpen!

                        Mvh

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Skogens Visa inlägg
                          Tack Alegni,
                          Ja det var Federica Santini, på Fornace Mian som hade svarat i mailkonversationen.
                          Så nu tror vi på det här.

                          Än en gång, stort tack för hjälpen!

                          Mvh

                          Absolut, detta kan du tro på. Det är ju svar direkt från tillverkaren.

                          ----------


                          Fråga: I det svar du fick, stod det något om årtal? Alltid trevligt att kunna placera föremål tidsmässigt (när det först kom i produktion).

                          ----------


                          Formia/Fornace Mian

                          Grundades 1962
                          ”Born in 1962 out of the committed work and long-standing experience of two master glassmakers, Formentello and Mian”
                          Shop online garanted and certified Murano Glass: selected Art Works, Glass Sculptures, Vases and Plates, Jewelry, Drinking Glasses, Lighting, Mirrors, Collectible Glass. All the product are handcrafted by the most skilled hands of Muranese masters. Buy authentic Murano Glass, free shipping all over the world.


                          Vid någon tidpunkt gick Formentello och Mian skilda vägar.
                          Formentello finns inte omnämnd på andra sajter om Formia som jag hittar. Där framhävs enbart namnet Mian. Det är mer svävande formuleringar som följande.
                          ”It was established by Alfio Mian in 1962. ..... He started the furnace in a very small way, with two artisans. But the dedication of these men and their commitment to the art soon gained their establishment name and fame.”


                          Då har vi från början ”Formentello and Mian” som bildar namnet Formia.
                          Sedan blir det Fornace Mian.
                          Vad jag kan se nu så används inte namnet Formia längre, utan det är Fornace Mian som gäller.

                          Facebook: Fornace Mian - Murano
                          Dal 1962 apparteniamo ai custodi ufficiali della tradizione millenaria del Vetro Artistico di Murano. Fondamenta Vetrai, 143, 30141 Murano, Veneto, Italy
                          Last edited by alegni; 2021-02-13, 18:31.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
                            Absolut, detta kan du tro på. Det är ju svar direkt från tillverkaren.

                            ----------


                            Fråga: I det svar du fick, stod det något om årtal? Alltid trevligt att kunna placera föremål tidsmässigt (när det först kom i produktion).

                            ----------


                            Formia/Fornace Mian

                            Grundades 1962
                            ”Born in 1962 out of the committed work and long-standing experience of two master glassmakers, Formentello and Mian”
                            Shop online garanted and certified Murano Glass: selected Art Works, Glass Sculptures, Vases and Plates, Jewelry, Drinking Glasses, Lighting, Mirrors, Collectible Glass. All the product are handcrafted by the most skilled hands of Muranese masters. Buy authentic Murano Glass, free shipping all over the world.


                            Vid någon tidpunkt gick Formentello och Mian skilda vägar.
                            Formentello finns inte omnämnd på andra sajter om Formia som jag hittar. Där framhävs enbart namnet Mian. Det är mer svävande formuleringar som följande.
                            ”It was established by Alfio Mian in 1962. ..... He started the furnace in a very small way, with two artisans. But the dedication of these men and their commitment to the art soon gained their establishment name and fame.”


                            Då har vi från början ”Formentello and Mian” som bildar namnet Formia.
                            Sedan blir det Fornace Mian.
                            Vad jag kan se nu så används inte namnet Formia längre, utan det är Fornace Mian som gäller.

                            Facebook: Fornace Mian - Murano
                            https://www.facebook.com/fornacemian


                            Hej Alegni och ursäkta sent svar, jag har familjära angelägenheter som tar allt mitt fokus för tillfället.

                            Stort tack för både länkar och info, mkt intressant att få ta del av!

                            Samma person som hjälpt mig tidigare, skrev till dem igen och frågade om när den tillverkades. De svarade att den gjordes på 80-talet.

                            Jag vill återigen ödmjukt tacka för hjälpen och intresset!

                            Mvh

                            Comment


                            • #15
                              Skogens, tack för datum.

                              Jag har en del Formiakataloger, jag har lagt in dom på FB, i en grupp som heter
                              Murano Glass/Italian Art Glass, Empoli, for GLGD

                              Comment

                              Working...
                              X