Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ängel / Änglahuvud väggdekoration. Gammal eller ny?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ängel / Änglahuvud väggdekoration. Gammal eller ny?

    Hej!

    Kom över denna på en loppis. Vet inte vad det var men kunde inte låta bli att köpa den. Nu säger min sambo att den kanske inte alls är gammal. Så tänker att ni här inne kanske är bättre på att lista ut det. Är den krackelerad på grund av ålder och hur gammal tror ni då att den är? Eller är det en nutida som har tillverkats för att verka gammal? Era gissningar är bättre än mina. Mvh David

    Click image for larger version

Name:	2DCBEF2F-8927-4AAA-A286-DDC4DD3323B2.jpg
Views:	1
Size:	58,1 KB
ID:	697645Click image for larger version

Name:	7C1D14DD-730B-4D32-9440-5A2C27137264.jpg
Views:	1
Size:	50,7 KB
ID:	697646

  • #2
    Hej,

    Det här är inte mitt område, men baksidans utseende påminner mycket om de överstycken i armerad gips som ibland hängde på speglar omkring sekelskiftet 1900. Är den tillverkad av gips? Ursäkta sent svar.

    Comment


    • #3
      Min gissning är att den är ny chabby chic.

      Visst ser den spontant gammal ut men har svårt att se vad man skulle ha en bokmärkesängel i trä till kring sekelskiftet 1900. Egentligen känns den då mera barack och då är ju både färg och stil helt fel. Krackeleringen av färgen känns inte heller naturlig utan skapad.

      Comment


      • #4
        Enda möjligheten är någon form av utomhusdekorationsom målats om flera gånger med oljwfärg. Tycker dock som sagt att slitaget känns onaturligt jämnt.

        Och det är typiskt drn typ av föremål som varit populära som inrednings- och bitiksdekorationer och där man flitigt kopierat för att möta efterfrågan.

        Comment


        • #5
          Ängla är nytillverkad för omkring 10-20 år sedan är man lite antik så får man gärna hoppa in i butiker som säljer föremål som är nytillverkade i gammal stil, franska står högt i kurs eftersom det gärna skall stå något på Parisiska haha., dom är nog gjorda i Belgien.

          Comment

          Working...
          X