Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett måndagsexemplar från Ronneby? Vad är det?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Ett måndagsexemplar från Ronneby? Vad är det?

    Nån glasblåsare som skämtat? Jag gillar blobben, men är nyfiken... Bilden uppochner.
    Click image for larger version

Name:	38EA9A2E-3658-45C9-B25C-EB2148BA62C7.jpg
Views:	1
Size:	55,6 KB
ID:	697611
    Click image for larger version

Name:	5B99F7AE-6819-44DD-8D14-DEF340C354B4.jpg
Views:	1
Size:	51,4 KB
ID:	697621
    Click image for larger version

Name:	42D599A9-98B0-4414-8E9C-BF0A134536CE.jpg
Views:	1
Size:	58,0 KB
ID:	697622
    Click image for larger version

Name:	526F93A6-BB29-493D-B815-30BF2E853ACE.jpg
Views:	1
Size:	52,8 KB
ID:	697623
    Last edited by Cathrine; 2021-01-21, 15:31.

  • #2
    Ursprungligen postat av Cathrine Visa inlägg
    Nån glasblåsare som skämtat? Jag gillar blobben, men är nyfiken... Bilden uppochner.
    Om du ser att bilderna blir uppochner, vänd på dom, lägg in dom åt rätt håll.

    Varför undrar du: Ronneby? Finns det någon märkning, eller är det något du bara slänger ur dig.

    En bild säger ingenting. Ta fler bilder ur olika vinklar, t.ex. ställ den på klarglasdelen och ta en profilbild så får vi se hur den ser ut.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av alegni Visa inlägg
      Om du ser att bilderna blir uppochner, vänd på dom, lägg in dom åt rätt håll.

      Varför undrar du: Ronneby? Finns det någon märkning, eller är det något du bara slänger ur dig.

      En bild säger ingenting. Ta fler bilder ur olika vinklar, t.ex. ställ den på klarglasdelen och ta en profilbild så får vi se hur den ser ut.
      Jag ska ta fler bilder. Någon märkning finns inte. Om jag vetat hur man vänder bilden skulle jag naturligtvis ha gjort det. Ibland hamnar bilderna rätt, men oftast inte. Ser ingen logik i det, men vill gärna lära mig hur jag löser problemet.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Cathrine Visa inlägg
        Ibland hamnar bilderna rätt, men oftast inte. Ser ingen logik i det, men vill gärna lära mig hur jag löser problemet.
        Problemet är att det kan finns två olika definitioner av vad som är rätt sida upp på en digital bild. Så som själva bilden är lagrad så har den någon viss sida upp, men därutöver så sparar kameror (och mobilkameror) diverse extra-information i bildfilen, enligt ett format som heter EXIF, och där kan det också finnas en uppgift om vilken sida som är upp (och det behöver inte vara samma sida!). En del bildprogram tittar bara på själva bildfilens upp/ner när de visar bilden, andra program använder i första hand EXIFs upp/ner om det finns, och en del har någon inställningsmöjlighet där man kan välja. Så samma bild kan visas rätt i ett program och fel i ett annat...

        Om du använder något bildprogram kan du söka på nätet efter EXIF orientation + programmets namn, och se om det står något om hur du kan ändra bildriktningen där (när bilden är rätt vriden enligt EXIF bör man sen kunna rotera om man vill och spara den och därefter visas den rätt överallt). Men om du brukar lägga upp bilderna direkt från mobilen så kan du helt enkelt testa att hålla telefonen med olika sida upp när du fotograferar, och se vilka riktningar som ger korrekt upp/ner på bilderna, så vet du hur du kan göra i fortsättningen.

        Comment


        • #5
          Men om du brukar lägga upp bilderna direkt från mobilen så kan du helt enkelt testa att hålla telefonen med olika sida upp när du fotograferar, och se vilka riktningar som ger korrekt upp/ner på bilderna, så vet du hur du kan göra i fortsättningen.[/QUOTE]

          Tack för en utmärkt förklaring! Jag tar fasta på det sista du skrev. [Nu har jag försökt, men det bästa jag kunnat åstadkomma är att bilden ”ligger på sidan”. Använder iPad och mobil, inte dator.]
          Angående blobben - kanske ett verk av någon amatör som fått pröva att tillverka något i glas?
          Last edited by Cathrine; 2021-01-21, 18:18.

          Comment

          Working...
          X