Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Söker info om äldre flaska! - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söker info om äldre flaska!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Söker info om äldre flaska!

    Hej!
    Söker info om denna flaska.
    Typ, ålder, vart den kan tänkas komma ifrån..även ev värde vore av intresse.

    Tack på förhand //Pirre
    Bifogade filer

  • #2
    Spännande flaska! Ovanligt med så kvadratisk botten och försedd med raka zirater i varje hörn. Flaskor vet jag inte så mycket om, men jag tycker den är ovanlig och med åtskillig charm. Tror väl ändå att det är en nordisk brännvinsflaska i halfhvitt glas från 1800-talets mitt, och därmed så pass gammal att det inte går att fastslå varifrån den kommer. Men trevlig är den!
    Har den en spricka?
    Last edited by gärdsle; 2021-01-19, 16:17.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
      Spännande flaska! Ovanligt med så kvadratisk botten och försedd med raka zirater i varje hörn. Flaskor vet jag inte så mycket om, men jag tycker den är ovanlig och med åtskillig charm. Tror väl ändå att det är en nordisk brännvinsflaska i halfhvitt glas från 1800-talets mitt, och därmed så pass gammal att det inte går att fastslå varifrån den kommer. Men trevlig är den!
      Har den en spricka?
      Ja, visst är den charmig! Nej, ingen spricka i den.

      Comment


      • #4
        Bra att det inte var en spricka, men på flera av bilderna syns något som går ner från skuldran. Är det en invändig slira?
        Vet du något om var flaskan har funnits innan den kom i din ägo?
        Zirater användes som dekoration på karaffer och kluckaflaskor där sådana tillverkades, men att de påfördes på ett så här enkelt sätt och på en sådan här flaska är för mig egenartat. Gjövik glasbruk i Norge använde ofta zirater, men de fyllde ytor på ett helt annat sätt.
        Hallå, pes-are där ute, vad har ni för idéer om detta?
        Aha! Nu ser jag! Det som ser ut som en spricka eller invändig slira är en zirat på motstående sida. Ber om ursäkt för dålig bildtolkning.
        Last edited by gärdsle; 2021-01-19, 21:44.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
          Bra att det inte var en spricka, men på flera av bilderna syns något som går ner från skuldran. Är det en invändig slira?
          Vet du något om var flaskan har funnits innan den kom i din ägo?
          Zirater användes som dekoration på karaffer och kluckaflaskor där sådana tillverkades, men att de påfördes på ett så här enkelt sätt och på en sådan här flaska är för mig egenartat. Gjövik glasbruk i Norge använde ofta zirater, men de fyllde ytor på ett helt annat sätt.
          Hallå, pes-are där ute, vad har ni för idéer om detta?
          Aha! Nu ser jag! Det som ser ut som en spricka eller invändig slira är en zirat på motstående sida. Ber om ursäkt för dålig bildtolkning.
          Intressant att få veta lite mer. Är inte så insatt i glassämnet, men tycker att det är Intressant och lär mig gärna.
          Det måste vara som du skrev, för jag ser ingen spricka eller något annat.

          Comment


          • #6
            Påminner.....

            ...ju en del om dessa bläckflaskor från
            Barnängen men Din är ju betydligt äldre.

            Comment

            Working...
            X