Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Miniatyrvas Japansk / Kinesisk? HJÄLP

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Miniatyrvas Japansk / Kinesisk? HJÄLP

    Hej,
    Jag har fått tag i en vacker miniatyr vas med japanskt eller kinesiskt handmålat motiv, den har stämpel undertill men kan inte någonting om denna sortens märkning. Kanske någon här inne som kan tyda, vet ursprung eller någonting? Vet inte ens vilket håll man ska försöka tyda stämpeln på
    Bifogar bilder nedan på vasen och stämpeln
    Tack på förhand!

    Mvh BraBilligt
    Bifogade filer

  • #2
    Din vas är kinesisk, och bär märkningen 江西名瓷 (Jiangxis berömda porslin).
    Jiangxi är namnet på provinsen där bland annat den kända porslinsstaden Jingdezhen ligger.

    Den här typen av "anonym" märkning uppstod i och med kollektiviseringen av privata fabriker efter att kommunisterna tagit över 1949. Senare på 50- och 60-talen så användes liknande stämplar, men då med flera tillägg (namn på staden, fabriksnummer etc). Min gissning är att den här vasen är från tidigt 50-tal, eftersom stämpeln är så pass enkel.

    EDIT: Det fanns en fabrik som hette Jiangxi porslinsfabrik, som uppstod efter att Qing-dynastin upphörde 1911 (i och med Xinhairevolutionen). Flera arbetare från de nu nedlagda kejserliga verkstäderna sökte arbete där. Jag har inte sett några uppgifter om att den fabriken använde den här märkningen (innan 1949), men det är inte omöjligt att tänka sig. Stilen på vasen skulle jag säga tyder på att den är tillverkad någon gång mellan 30- och 50-talet.
    Last edited by jonasgun; 2021-01-13, 13:39.

    Comment


    • #3
      Så roligt att veta mer om denna lilla vasen! Verkligen tack så jättemycket för det utförliga svaret!

      Comment


      • #4
        Här kan du läsa lite mer om de "utökade" stämplarna som jag skrev om.
        Om du tittar noga, så ser du att tecknen från din stämpel finns med längst upp och längst ned.
        Däremellan finns ortsnamn och fabriksnummer.

        Skriften ändras vid den här tiden från att läsas från höger till vänster, till tvärtom, vilket också återspeglas i stämplarna.

        Comment

        Working...
        X