Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan detta vara för att hälla upp kaffe eller te? misstänker nysilver.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Kan detta vara för att hälla upp kaffe eller te? misstänker nysilver.

    Hej!

    Hittade denna på loppis häromdagen och tyckte den var fin. Men vill gärna veta mer om vad den ska användas till. Kan inte se någon stämpel i botten. Tror ni den är gammal? Kan det vara nysilver? Många frågor men har inga svar själv. Tacksam om någon känner igen vad det är. Stort tack på förhand.


    /David

    Click image for larger version

Name:	IMG_9314.jpg
Views:	1
Size:	75,3 KB
ID:	697571Click image for larger version

Name:	IMG_9313.jpg
Views:	1
Size:	71,1 KB
ID:	697572

  • #2
    Precis, det är en kaffekanna, alltså för att servera färdigt kaffe ur. Skultuna Bruk tillverkade ett par liknande modeller i mässing åtminstone från mitten av 1800-talet och framåt; en cylindrisk och en med den här bukiga formen, men formen skiljer sig åt upptill så jag tror inte din är just därifrån.

    Jag är absolut ingen expert, men jag har för mig att jag har sett liknande silverfärgade kaffekannor på forumet ett par gånger tidigare, och att de var av förnicklad mässing istället för nysilver. Det talar för att den här också kan vara det. I så fall kanske det finns ställen där slitage har fått mässingen att titta fram.

    Förnickling ger en silverliknande glans som är putsfri. Jag har sökt lite i gamla dagstidningar och fått intrycket att förnicklingstekniken var ganska ny i Stockholm på 1870-talet; under 1880-talet började Skultuna också förnickla. Så om din kanna är av förnicklad mässing bör den ha tillverkats (eller åtminstone förnicklats) tidigast kring den tiden - jag vet tyvärr inte hur långt fram i tiden de här modellerna tillverkades.

    Comment


    • #3
      Tack för svaret Anna-Carin!

      Jag har även fått tipset att det kan vara en chokladkanna men de liknar ju varandra. Jag misstänker att du kan ha rätt angående förnicklingen. Bifogar bild på ett par ställen där man kan se metallen under det översta skiktet.

      Så mest troligt är den kanske från sent 1800-tal / början på 1900-talet?

      Hade varit kul att veta mer om tillverkaren men när den saknar synliga stämplar är det ju svårt att ta reda på mer där.

      mvh David

      Click image for larger version

Name:	IMG_9331.jpg
Views:	1
Size:	72,6 KB
ID:	573878Click image for larger version

Name:	IMG_9330.jpg
Views:	1
Size:	73,6 KB
ID:	573879

      Ursprungligen postat av Anna-Carin Visa inlägg
      Precis, det är en kaffekanna, alltså för att servera färdigt kaffe ur. Skultuna Bruk tillverkade ett par liknande modeller i mässing åtminstone från mitten av 1800-talet och framåt; en cylindrisk och en med den här bukiga formen, men formen skiljer sig åt upptill så jag tror inte din är just därifrån.

      Jag är absolut ingen expert, men jag har för mig att jag har sett liknande silverfärgade kaffekannor på forumet ett par gånger tidigare, och att de var av förnicklad mässing istället för nysilver. Det talar för att den här också kan vara det. I så fall kanske det finns ställen där slitage har fått mässingen att titta fram.

      Förnickling ger en silverliknande glans som är putsfri. Jag har sökt lite i gamla dagstidningar och fått intrycket att förnicklingstekniken var ganska ny i Stockholm på 1870-talet; under 1880-talet började Skultuna också förnickla. Så om din kanna är av förnicklad mässing bör den ha tillverkats (eller åtminstone förnicklats) tidigast kring den tiden - jag vet tyvärr inte hur långt fram i tiden de här modellerna tillverkades.

      Comment


      • #4
        Aha, då stämmer gissningen om förnickling.

        Jag skrev kaffekanna eftersom det var det Skultuna kallade dem för. Här är ett klipp från deras katalog ca 1878:
        Click image for larger version

Name:	kaffekanna.jpg
Views:	1
Size:	10,5 KB
ID:	573880

        Sent 1800-tal till tidigt 1900-tal känns rimligt; någon erfaren medlem kanske kan precisera närmare.

        Gränsdragningen mellan kaffekannor och chokladkannor har jag inte koll på. Den har diskuterats i tråden Chokladkanna? Hur ser en sådan ut?, men där verkar det gälla 1700-tal.
        Last edited by Anna-Carin; 2021-01-13, 12:25.

        Comment


        • #5
          Många tillverkare......

          ....fanns det av dessa, här en annan.
          Lägg märke till hur lika de är när de
          är tillverkade ungefär samtidigt, alltså
          runt 1880, min kanna är ju ändå rak.
          Last edited by prylsnubben; 2021-01-13, 14:38.

          Comment

          Working...
          X