Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är det franska silverstämplar på fatet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Är det franska silverstämplar på fatet?

    Hej dottern fyndade ett fat som i sitt mönster inte riktigt "känns" svenskt utan mer att det skulle kunna från t ex Frankrike eller Mellanöstern. För jag antar att kattfoten samt S är efterstämplade...som kontroll av silverhalten? Har ni möjlighet att hjälpa mig. God Jul och trevlig kväll/mvh Eric

    Click image for larger version

Name:	IMG_6910.JPG
Views:	1
Size:	126,9 KB
ID:	697517Click image for larger version

Name:	IMG_6911.jpg
Views:	1
Size:	147,0 KB
ID:	697518

  • #2
    Jag förstår att det inte känns "svenskt", men inte hur i all världen du få det till franskt!? Det rättsvaret är Afrika och närmare bestämt Egypten, var det är gjort efter 1940. Det berättar papyrusblomman i mitten samt stämpeln till höger. Det vänstra stämpeln berättar staden och halten, men tyvärr är den otydlig. Det som ändå kan någotlunda skönjas är halten. I mina ögon ser det ut att vara 900/1000, men säkert är det inte. Lika osäker som tillverkningsorten. Om jag skulle gissa, skulle jag säga Cairo eller Al-Mansura, men säkert är det inte heller.

    Du berättar inte storleken, men om du inte betalat för mycket och brickan är stor, har du nog fyndat.

    Ttre kronor i oval är importstämpel och S i hexagon står för silver.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
      Jag förstår att det inte känns "svenskt", men inte hur i all världen du få det till franskt!? Det rättsvaret är Afrika och närmare bestämt Egypten, var det är gjort efter 1940. Det berättar papyrusblomman i mitten samt stämpeln till höger. Det vänstra stämpeln berättar staden och halten, men tyvärr är den otydlig. Det som ändå kan någotlunda skönjas är halten. I mina ögon ser det ut att vara 900/1000, men säkert är det inte. Lika osäker som tillverkningsorten. Om jag skulle gissa, skulle jag säga Cairo eller Al-Mansura, men säkert är det inte heller.

      Du berättar inte storleken, men om du inte betalat för mycket och brickan är stor, har du nog fyndat.

      Ttre kronor i oval är importstämpel och S i hexagon står för silver.
      Tack Qrt.S för att du hjälpte mig så mycket. Att jag trodde Frankrike berodde på att den låg med en massa andra saker efter en person därifrån, men nu inser jag mitt misstag. Det är ca 20 cm stort och väger närmare 600 g. Dottern gav 20 kr för det så jag förstår att det var ett fynd. Enormt stort tack för all info och jag får passa på att önska dig en härlig annandag jul/mvh Eric

      Comment

      Working...
      X