Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vas Palm Mölle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vas Palm Mölle

    Hejsan
    Var på loppis igår och hittade denna vas. Den är ca 14cm hög.
    Kan någon berätta något om den? Och om Palm Mölle?
    Glasyren påminner om Nylunds harpälsglasyrer, kan detta vara något liknande?
    Hur som helst så passar den i hyllan med Nylunds vaser!
    Hade svårt att få en bra bild, egentligen är nog vasen lite mörkare i verkligheten.
    Bifogade filer

  • #2
    Det enda jag kan säga är att jag åkt förbi hans verkstad i Mölle några gånger. I övrigt vet jag ingenting. Rolf Palm, heter han förresten.

    Comment


    • #3
      Grattis!

      Vilken trevlig vas av Rolf Palm, som började sin bana på Andersson & Johansson i Höganäs, startade sedan eget i Höganäs, han experimenterade med olika glasyrer i hemmabyggda koleldade ugnar, grannarna följde noga hans experiment, alla var lika spända när "ugnen" öppnades, mycket var trasigt och dåligt glaserat den första tiden, men det blev bättre och bättre, glasyrerna och formerna fulländades, Palm med familj flyttade till Mölle och där fortsatte han dreja och bränna, han har gjort mycket fin keramik, Palm sålde sin ugn för 2-3 år sedan.
      Last edited by Maria; 2007-06-18, 14:05.
      I’m a real mean bitch!

      Comment


      • #4
        Tack för svar!
        Trevlig information, Maria. Vet du något om märkningen, vad menas med 574, t.ex.? Antar att 1970 är året den gjordes...
        Är det någon efterfrågan på dessa vaser? Inte för att jag har tänkt sälja den, men det är ju alltid bra att veta!

        Comment


        • #5
          Hej LiB
          Ansluter mig till gratulationerna. Utan att veta säkert: numret är nog hans eget "serienummer" som användes för hans egna bruk, för att hålla koll på utfallet i olika glasyrexperiment.
          Efterfrågan på Rolf Palm finns definitivt. Med rätt klientel på plats på tex Helsingborgs Auktionsverk skulle din vas dra iväg en bit över tusenlappen, tror jag.
          www.starkeld.com

          Comment


          • #6
            Jag tror också att numret är en sorts glasyrkod, Palm förde väldigt noggranna anteckningar när han brände sin keramik. 1970 är tillverkningsåret. Förra året på keramikauktionen i Helsingborg såldes Rolf Palm vaser för 1000:- - 2.500:-/st.
            I’m a real mean bitch!

            Comment


            • #7
              Tack för svaren! Det var glasyren som gjorde att jag kollade in vasen och köpte den.Tyckte den var jättefin. Medan min syster stirrade oförstående på mig och vasen och undrade om jag verkligen skulle köpa den, "för inte kan du ju tycka att den är fin"!?

              Comment


              • #8
                Rolf Palm

                Om ett nummer har angivits på pjäsen så har Rolf Palm skrivit en kommentar om pjäsen i sin anteckningsbok. En bok för varje år!
                Så i 1970 års anteckningsbok med sekvensnummer 574 finns en kommentar om ditt objekt. Undrar o hoppas att hans anteckningar finns bevarade!

                Numret är alltså enbart ett sekvensnummer men motsvarande anteckning innehåller mer info om ditt objekt t.ex. glasyrinformation....
                Tänk att det forfarande går att fynda på loppis, GRATTIS!

                Comment


                • #9
                  Palm 1970

                  Då lyfter jag fram tråden och visar en vas också från 1970 och med nr 513 (cirka 12 cm hög).
                  Tack Jani för information om numreringen!
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Här kommer två vaser från 1964 och 1969. Den stora väger flera kg!
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Staffordshire Visa inlägg
                      Här kommer två vaser från 1964 och 1969. Den stora väger flera kg!
                      läckra...

                      Comment


                      • #12
                        Här kommer inte en vas utan en noshörning, Palm 1957. Är det någon som vet om Palm har gjort fler djur?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Denna är köpt i tron att det var Palm (billigt). Men jag är osäker, har för mig jag sett liknande årsangivelser på hans saker men, men..... Signaturen är ju även den lik. Om det inte är han, vem är det då ?.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                            Denna är köpt i tron att det var Palm (billigt). Men jag är osäker, har för mig jag sett liknande årsangivelser på hans saker men, men..... Signaturen är ju även den lik. Om det inte är han, vem är det då ?.
                            Jag tror att det är Palm, men jag tror inte att det rör sig om en datering utan snarare en intern beteckning som bokförts.

                            Comment


                            • #15
                              Rolf Palm 1966. Underbar grön glasyr!
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X