Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Pokal med etsad eller graverad dekor, ålder & ursprung

Seniormedlem
    Reg.datum
    dec 2013

spekulationer

Citat Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
    Härligt att se glaset "i funktion". Nu framgår det tydligt att utbuktningen nedtill hör till bägaren. Nu har jag ännu svårare att tro att glaset är svenskt.
    Angående ålder: Det ser ut som glaset har kulat puntelmärke. Stämmer det?
    Jag tycker det här glaset är väldigt speciellt på många sätt. De vanliga mönstren brukar vara betydligt mer geometriska, vilket är naturligt eftersom det är en mekanisk metod. Här det så naturalistiskt. Det måste ha varit svårt och tidkrävande?
    Om jag tillåter mig att spekulera:

(nästan sant) - det var nog ganska ovanligt med "produktion" med den amerikanska överföringsmetoden för etsning

Alltså förutsätter jag "maskiner" - då är pantografen den enda möjliga, ty guillochermaskinen kan bara göra mönster som kan genereras av kugghjul.

Å andra sidan: kan man tillverka en förlaga - mönsterplåt - så kan den användas på många glas samtidigt "oändligt" många gånger. (vi har en plåt som är utnött, dvs mönstret har gått igenom plåten..)

Det krävs förstås en fritänkare för att frångå traditioner, i detta fall att frångå de gängse rapporterade mönstren. (Men om man ser på t.ex. blomslipade glas så är ju "enstaka" mönster ganska vanliga)

Om då fritänkaren får för sig att utmana maskinen: "hur stort enstaka mönster går att göra?" ... så är vi väl snart på detta glas?

Det fanns fritänkare även här, som t.ex. Skawonius och hans souvenirglas "Stockholm" och "Sverige", båda 1946. De har båda heltäckande mönster utan rapporter, bestående av tre mönsterplåtar vardera. Såvitt vi kan tänka ut det görs de med tre nålar, med endast en nål i taget aktiverad. (Aktiverad betyder att operatören gick runt pantografen och manuellt hakade av resp hakade på en nål i taget, så dessa glas måste varit mycket dyrare att göra än denna tråds pokal)
    Sverigeglaset finns på vår blogg, https://bergdala-museum.blogspot.com...1946-nr129-130,
    Stockholmsglaset också, https://bergdala-museum.blogspot.com...sglaset%201946

Detta sagt så har jag inte sett något som det minsta liknar pokalen, som jag tycker är både stilig (mönstret) och stilig (formen)!

Kerstin! Nu känner jag som så att denna fina pokal borde få en chans att granskas lite närmare. Så om ni är intresserade donerar jag den gärna till Bergdala Glastekniska Museum.

Tack lovis för att du visar glaset och kerstinfroberg för att du spekulerar så jag förstår det........ nästan. Om allt återgår till normaliteter så blir det ett besök i Bergdala till sommaren.

Seniormedlem
    Reg.datum
    dec 2013
    Citat Ursprungligen postat av lovis Visa inlägg
    Kerstin! Nu känner jag som så att denna fina pokal borde få en chans att granskas lite närmare. Så om ni är intresserade donerar jag den gärna till Bergdala Glastekniska Museum.
    Lovis, jag blir förstummad! Men (självklart) tackar vi ja!
    (skickar ett privat mejl med detaljer)

Och Gärdsle: du är så välkommen, när det passar! Med någon timmes framförhållning öppnar vi (nästan) närsomhelst på dygnet - detta gäller f.ö. alla, speciellt PES-are.

Det gör jag så gärna. Bergdala Glastekniska Museum har gett mig SÅ mycket kunskap (via webben)! Jag är ofta inne både på bloggen och hemsidan och lär mig hela tiden något nytt. Jag hör av mig via PM. God Jul på er! Lovis (som egentligen heter Ann Hedman)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •