Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

6 flaskor jag inte får ordning åldern på...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: 6 flaskor jag inte får ordning åldern på...

    (Redigerat: Naturligtvis la jag denna fråga i fel del av forumet... borde lagt den i flaskforumet. Ber om ursäkt!)

    Jag är en samlare som letar upp mina "skatter" i skog och mark. Mycket tid läggs på att identifiera och åldersbestämma alla fynd, vilket är extremt tidskrävande och svårt.
    Tack och lov finns detta forum, där jag lär mig massor!

    Har dock sex stycken flaskor som jag inte riktigt blir klok på, när det kommer till trolig ålder. Hoppas därför på att någon av er kan hjälpa mig att reda ut detta!
    Beskrivning av flaskorna går från vänster till höger i bild. Bottnarna till varje flaska går också från vänster till höger i bild.
    Ber om ursäkt för att regalinbilderna hamnade på sidan, vid uppladdning.

    Från vänster:

    1. Trolig vinflaska, 35 cm hög. Sidoskarvar, fin skarv under regalinen, två fina skarvar även på regalinen, som inte matchar sidoskarven alls. Ganska tung och har en "slarvig" botten med ett puntelmärke...eller om det är en rökpunkt? Får inte ihop detta... gjord i någon flerdelad form, helt klart... men sedan...?

    2. Troligen en spritflaska, 32,5 cm hög. Svagt gröntonat glas. Tydligt märke efter en hylsa på kroppen, men inga formskarvar. Separat pålagd regalin. Flera snurrmärken under. Också ganska tung.

    3. Möjligen en vinflaska...? En favorit, trots att jag inte kan åldersbestämma den! Den ser svart ut, men har en mycket märklig blå/grön nyans. Se extrabilden! 29 cm hög, inga synliga formskarvar. Svaga snurrmärken på kroppen, separat pålagd regalin. Puntelmärke i botten. Skulle kunna vara lite äldre, men känns för "fin" i glas och botten för att kunna vara äldre än tidigt 1900 tal, om ens det...?

    4. Vinflaska, 27 cm hög. Kraftigt hylsmärke på magen, separat pålagd regalin, vridmärken på halsen. Skrovlig och "tung" botten med kinnekulle. Svag antydan till puntel. Lite synliga blåsor i glasmassan.

    5. Möjligen en porterflaska, 25 cm hög. Hela flaskan är tydligt sned! Separat pålagd regalin. Inga synliga sidorskarvar, ingen synlig pontil. Kännbart märke efter en hylsa på magen. "Vridmärken" på halsen. Tung och kraftig botten.

    6. Möjligen portvinflaska? 19 cm hög. Inga sidoskarvar, separat pålagd regalin. Snurrmärken i botten, och känns också "tung".
    Bifogade filer
    Last edited by Väsen; 2020-11-25, 20:20.

  • #2
    Flaska 1 är maskingjord men kan ju fortfarande vara ganska gammal.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
      Flaska 1 är maskingjord men kan ju fortfarande vara ganska gammal.
      Tack för att du tar dig tid att svara i min tråd! :-D

      Ja, den har ju skarvar även på regalinen, så att den är maskingjord har jag också trott. Däremot ser den lite märklig ut, med alla "onödiga" skarvar... och den förbryllar mig lite... som dom övriga flaskorna... :-)

      Comment


      • #4
        Jag säger som Du Väsen,
        alltså "möjligen" vad gäller ursprungligt innehåll:

        1. Rhenvin
        2. Gin
        3. Rhenvin
        4. Bordeauxvin
        5. Portvin
        6. Kemiskt/tekniskt innehåll.

        Ålder, samtliga från första hälften av 1900-talet.
        Gissar på att 4-an och 6-an är äldst................

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Jag säger som Du Väsen,
          alltså "möjligen" vad gäller ursprungligt innehåll:

          1. Rhenvin
          2. Gin
          3. Rhenvin
          4. Bordeauxvin
          5. Portvin
          6. Kemiskt/tekniskt innehåll.

          Ålder, samtliga från första hälften av 1900-talet.
          Gissar på att 4-an och 6-an är äldst................
          Tack för din input, prylsnubben!

          Jag tar jättegärna del av dina kunskaper, om du orkar berätta för mig hur du gör bedömningen och vad du då går på...?!
          Vill gärna lära mig så mycket som möjligt och är väldigt tacksam för allas input! :-D

          Jag tänker att den med sidoskarv kan tänktas vara kanske 30 tal?
          De övriga som är blåsta i någon hållare, torde de inte vara från tidigt 1900-tal iallafall? (Innan 1926) Tänker då på den pålagda regalinen?

          Hur tänker man för att avgöra om en flaska är/varit för kemiskt innehåll? Har de inte andra typer av regalin? Lär mig allt du kan, snälla!

          Comment


          • #6
            Tyvärr är jag inte rätt "läromästare" i detta fall. Jag går bara
            efter typen av flaskor och vad de ofta fylls med för innehåll,
            de kan givetvis fyllas med något helt annat också.
            Vad beträffar åldern så tror jag som Du att de med pålagd
            regalin är från tidigt 1900-tal.
            Kemiskt/Tekniskt blir det för mig när flasktypen inte riktigt
            passar in på övrigt, vin-sprit eller maltdrycker.
            Jag säger som Bagheera när Baloo ska lära Mowgli "allt han
            kan",-att "det tar väl inte så lång tid"..........
            Last edited by prylsnubben; 2020-11-26, 18:15.

            Comment


            • #7
              Ingen kan allt, men var och en kan bidra med sin kunskap!

              1. Legion, i vilken typ av flaskmaskin kan en sådan flaska vara tillverkad?
              2. Sprit generellt skulle jag säga, inte enbart gin.
              3. Den mörkt blågröna halvflaskan har innehållit moselvin sägs det.
              5 och 6. osäker, kan ha innehållit annat än portvin resp. kem/tekniskt

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Väsen Visa inlägg
                Tack för att du tar dig tid att svara i min tråd! :-D

                Ja, den har ju skarvar även på regalinen, så att den är maskingjord har jag också trott. Däremot ser den lite märklig ut, med alla "onödiga" skarvar... och den förbryllar mig lite... som dom övriga flaskorna... :-)
                Skarvarna du nämner kommer från att glaset först förformas i en ämnesform för att sedan växlas över till en färdigform där flaskans slutgiltiga form blir till. Det blir alltså sömmar från två olika formar.
                På maskingjorda flaskor kallas mynningen för ring, regalin är ett äldre uttryck.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
                  Ingen kan allt, men var och en kan bidra med sin kunskap!

                  1. Legion, i vilken typ av flaskmaskin kan en sådan flaska vara tillverkad?
                  2. Sprit generellt skulle jag säga, inte enbart gin.
                  3. Den mörkt blågröna halvflaskan har innehållit moselvin sägs det.
                  5 och 6. osäker, kan ha innehållit annat än portvin resp. kem/tekniskt
                  Svårt att veta men gissar på en IS-maskin (individual section). Dessa kom i slutet av 1940-talet och konkurrerande snabbt ut äldre typer av maskiner. De är idag helt dominerande även om roterande maskiner fortfarande finns.

                  Exempel på en nyare IS-maskin:

                  Comment


                  • #10
                    [QUOTE=prylsnubben;283981]Tyvärr är jag inte rätt "läromästare" i detta fall. Jag går bara
                    efter typen av flaskor och vad de ofta fylls med för innehåll,
                    de kan givetvis fyllas med något helt annat också.
                    Vad beträffar åldern så tror jag som Du att de med pålagd
                    regalin är från tidigt 1900-tal.
                    Kemiskt/Tekniskt blir det för mig när flasktypen inte riktigt
                    passar in på övrigt, vin-sprit eller maltdrycker.
                    Jag säger som Bagheera när Baloo ska lära Mowgli "allt han
                    kan",-att "det tar väl inte så lång tid"..........[/QUOTE

                    Underskatta inte dina egna kunskaper, du sitter inne med mycket mer än du tror! :-)

                    Är ytterst tacksam för minsta input och pusselbit!
                    Jag blir halvt galen när jag inte lyckas identifiera saker... kan vända upp och ner på hela internet i jakten på svar... ha ha!

                    Tack för svar på hur du tänker omkring kem. :-)

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
                      Ingen kan allt, men var och en kan bidra med sin kunskap!

                      1. Legion, i vilken typ av flaskmaskin kan en sådan flaska vara tillverkad?
                      2. Sprit generellt skulle jag säga, inte enbart gin.
                      3. Den mörkt blågröna halvflaskan har innehållit moselvin sägs det.
                      5 och 6. osäker, kan ha innehållit annat än portvin resp. kem/tekniskt
                      Så sant, Per! Alla kan bidra med något!

                      Moselvin... där ser man. Måste läsa på mer om det!

                      Nr 5 känns som en typisk alkoholflaska.
                      Den snedare i verkligheten, än på bild.
                      Den känns slarvig på något vis och gör så att känslan av att den är äldre, blir starkare.

                      Vet du vad jag inte greppar...?
                      Jag har flaskor som jag vet är från 1880, men de är ibland ”fräschare”/ser nyare ut, än de som klassas som yngre.
                      Det gör mig förvirrad!😂

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                        Skarvarna du nämner kommer från att glaset först förformas i en ämnesform för att sedan växlas över till en färdigform där flaskans slutgiltiga form blir till. Det blir alltså sömmar från två olika formar.
                        På maskingjorda flaskor kallas mynningen för ring, regalin är ett äldre uttryck.
                        Åh, där ser man...! Tack för kunskapen!

                        Dubbla steg och olika maskiner.
                        Solklar flaska tillverkad efter 1930 mao.

                        MEN vad gör då ”låtsas-puntelmärkey” pricken i botten där...?
                        Jag blir galen på alla pontiler, och rökpunkter som inte är pontiler och rökpunkter... och som därmed inte går att åldersbestämma med...
                        *gnäller*

                        Hur ska man lära sig denna djungel...?😂😂😂

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
                          Skarvarna du nämner kommer från att glaset först förformas i en ämnesform för att sedan växlas över till en färdigform där flaskans slutgiltiga form blir till. Det blir alltså sömmar från två olika formar.
                          På maskingjorda flaskor kallas mynningen för ring, regalin är ett äldre uttryck.
                          Jag har inte sett detta, att sömmarna på mynningen är vridna 45 grader i förhållande på sömmarna på flaskkroppen, på flaskor från de stora svenska flaskglasbruken som Surte, Årnäs, Hammar och Limmared. Kanske hade de mindre glasbruken dessa maskiner? Eller så är flaskan utländsk.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Väsen Visa inlägg
                            Åh, där ser man...! Tack för kunskapen!

                            Dubbla steg och olika maskiner.
                            Solklar flaska tillverkad efter 1930 mao.

                            MEN vad gör då ”låtsas-puntelmärkey” pricken i botten där...?
                            Jag blir galen på alla pontiler, och rökpunkter som inte är pontiler och rökpunkter... och som därmed inte går att åldersbestämma med...
                            *gnäller*

                            Hur ska man lära sig denna djungel...?
                            Pricken i botten kan väl knappast misstolkas för ett puntelmärke? Sen att åldersbestämma efter rökpunkter mm. i gamla formar tror jag är vanskligt.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
                              Jag har inte sett detta, att sömmarna på mynningen är vridna 45 grader i förhållande på sömmarna på flaskkroppen, på flaskor från de stora svenska flaskglasbruken som Surte, Årnäs, Hammar och Limmared. Kanske hade de mindre glasbruken dessa maskiner? Eller så är flaskan utländsk.
                              Jag ser inte det du ser med 45° men att ämnet vrider sig lite när de olika formarna öppnas är vanligt, man får då att sömmarna inte linjerar.

                              Comment

                              Working...
                              X