Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 17 av 17

Ämne: 6 flaskor jag inte får ordning åldern på...

Citat Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
    Ingen kan allt, men var och en kan bidra med sin kunskap!

1. Legion, i vilken typ av flaskmaskin kan en sådan flaska vara tillverkad?
    2. Sprit generellt skulle jag säga, inte enbart gin.
    3. Den mörkt blågröna halvflaskan har innehållit moselvin sägs det.
    5 och 6. osäker, kan ha innehållit annat än portvin resp. kem/tekniskt
    Så sant, Per! Alla kan bidra med något!

Moselvin... där ser man. Måste läsa på mer om det!

Nr 5 känns som en typisk alkoholflaska.
    Den snedare i verkligheten, än på bild.
    Den känns slarvig på något vis och gör så att känslan av att den är äldre, blir starkare.

Vet du vad jag inte greppar...?
    Jag har flaskor som jag vet är från 1880, men de är ibland ”fräschare”/ser nyare ut, än de som klassas som yngre.
    Det gör mig förvirrad!😂

Citat Ursprungligen postat av Legion Visa inlägg
    Skarvarna du nämner kommer från att glaset först förformas i en ämnesform för att sedan växlas över till en färdigform där flaskans slutgiltiga form blir till. Det blir alltså sömmar från två olika formar.
    På maskingjorda flaskor kallas mynningen för ring, regalin är ett äldre uttryck.
    Åh, där ser man...! Tack för kunskapen!

Dubbla steg och olika maskiner.
    Solklar flaska tillverkad efter 1930 mao.

MEN vad gör då ”låtsas-puntelmärkey” pricken i botten där...?
    Jag blir galen på alla pontiler, och rökpunkter som inte är pontiler och rökpunkter... och som därmed inte går att åldersbestämma med...
    *gnäller*

Hur ska man lära sig denna djungel...?😂😂😂

Skarvarna du nämner kommer från att glaset först förformas i en ämnesform för att sedan växlas över till en färdigform där flaskans slutgiltiga form blir till. Det blir alltså sömmar från två olika formar.
    På maskingjorda flaskor kallas mynningen för ring, regalin är ett äldre uttryck.
    Jag har inte sett detta, att sömmarna på mynningen är vridna 45 grader i förhållande på sömmarna på flaskkroppen, på flaskor från de stora svenska flaskglasbruken som Surte, Årnäs, Hammar och Limmared. Kanske hade de mindre glasbruken dessa maskiner? Eller så är flaskan utländsk.

Seniormedlem Legions avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Citat Ursprungligen postat av Väsen Visa inlägg
    Åh, där ser man...! Tack för kunskapen!

Dubbla steg och olika maskiner.
    Solklar flaska tillverkad efter 1930 mao.

MEN vad gör då ”låtsas-puntelmärkey” pricken i botten där...?
    Jag blir galen på alla pontiler, och rökpunkter som inte är pontiler och rökpunkter... och som därmed inte går att åldersbestämma med...
    *gnäller*

Hur ska man lära sig denna djungel...?
    Pricken i botten kan väl knappast misstolkas för ett puntelmärke? Sen att åldersbestämma efter rökpunkter mm. i gamla formar tror jag är vanskligt.

Reg.datum
    jun 2007
    Citat Ursprungligen postat av Per Visa inlägg
    Jag har inte sett detta, att sömmarna på mynningen är vridna 45 grader i förhållande på sömmarna på flaskkroppen, på flaskor från de stora svenska flaskglasbruken som Surte, Årnäs, Hammar och Limmared. Kanske hade de mindre glasbruken dessa maskiner? Eller så är flaskan utländsk.
    Jag ser inte det du ser med 45° men att ämnet vrider sig lite när de olika formarna öppnas är vanligt, man får då att sömmarna inte linjerar.

Pricken i botten kan väl knappast misstolkas för ett puntelmärke? Sen att åldersbestämma efter rökpunkter mm. i gamla formar tror jag är vanskligt.
    Njae, inte som pontil. Men jag vet inte vad jag ska tro om dessa pricka under...
    Hur vet man att det är en rökpunkt eller ej?

Reg.datum
    jun 2007
    Citat Ursprungligen postat av Väsen Visa inlägg
    Njae, inte som pontil. Men jag vet inte vad jag ska tro om dessa pricka under...
    Hur vet man att det är en rökpunkt eller ej?
    Svårt att avgöra på bilden, min ”expertis” ligger mer åt det nyare glaset, men visst skulle det kunna vara ett evakueringshål. Idag används vakuum för att suga ut luften i formen som annars riskerar bli kvar i formen. Dessa hål är bara 0,5-1 mm och återfinns på många glasförpackningar som prickar på ytan. Vakuum har säkert använts i 50+ år.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •