Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Konserveringsburkar i glas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Konserveringsburkar i glas

    Hej! Röjer i ett uthus och där står de ,d gamla koserveringsglasen eller burkarna, har hittat en burk med lock som det står PEBECO på 1 liters burk och även på locket står det PEBECO, varifrån kommer de?
    Har även ett lock som är märkt med 3 kronor och HB, är det ett glasbruk eller vad står de bokstäverna för?
    Återkommer med burkar som jag inte vet hur locken ser ut som passar till, det finns kanske någon som har sådant i gömmorna och kan visa en bild på dem, men det får bli en senare fråga.
    Konserveringsburkarna har ju kommit i ropet igen både till konservering och för förvaring av torrvaror i köketClick image for larger version

Name:	20201113_204036.jpg
Views:	1
Size:	70,0 KB
ID:	697392Click image for larger version

Name:	20201113_204128.jpg
Views:	1
Size:	23,4 KB
ID:	697393Click image for larger version

Name:	20201113_204133.jpg
Views:	1
Size:	20,3 KB
ID:	697394Click image for larger version

Name:	20201113_204144.jpg
Views:	1
Size:	32,8 KB
ID:	697395.

  • #2
    Ger kanske inte svar men det finns mycket att jämföra med här http://precisensan.com/antikforum/sh...ght=glim%E5kra

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av ingbi Visa inlägg
      Hej! Röjer i ett uthus och där står de ,d gamla koserveringsglasen eller burkarna, har hittat en burk med lock som det står PEBECO på 1 liters burk och även på locket står det PEBECO, varifrån kommer de?
      Har även ett lock som är märkt med 3 kronor och HB, är det ett glasbruk eller vad står de bokstäverna för?
      Återkommer med burkar som jag inte vet hur locken ser ut som passar till, det finns kanske någon som har sådant i gömmorna och kan visa en bild på dem, men det får bli en senare fråga.
      Konserveringsburkarna har ju kommit i ropet igen både till konservering och för förvaring av torrvaror i köket[ATTACH]184106[/ATTACH][ATTACH]184107[/ATTACH][ATTACH]184108[/ATTACH][ATTACH]184109[/ATTACH].
      Vad roligt att fler tar upp frågor angående gamla konserveringsglas och burkar!
      Dessvärre är jag inte till någon större hjälp, mer än att locken märkta med tre kronor, tillverkades för armèns räkning.
      Pebeco har jag aldrig stött på, och jag gissar att tillverkningen skett utomlands. Pebeco verkar också stått bakom både tandkräm och fisketillbehör...

      Jag har märkt att udda lock kan sälja på tradera, som dom är, utan burk.
      Vissa sparar på dessa lock. Själv sparar jag både på burkar och lock och försöker matcha ihop rätt par, när jag får chansen. :-D

      Comment

      Working...
      X