Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan nån hjälpa med tillvärkare och eventuellt land (gamla vinglas)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Kan nån hjälpa med tillvärkare och eventuellt land (gamla vinglas)

    Hej,

    Ny på forumet och ny på at samla på gamla glas.. undrade om nån kunde hjälpa med lite mer info om nedan glas som jag köpte på ebay. Enligt säljare skulle dessa vare norska från 1700 talet. Men jag får det till förste hälft av 1800 i empire stil.. är dette glas och stil som många tillvärkade på denna tiden och därför omöjligt at bestämma ca årtal, land och eller glasbruk?
    Tre olika glas som varierar lite i höjd mellan 10,5 cm och 11,5, en ser ut till at ha omvikt fot, dom andra inte. olik glasmassa i alla tre med nyanser av gult, grått och klart, vilket formodligen inte synes på bildet. samt grova puntelmärker.. Annars har dom eksakt samma bord och stil.
    Tacksam för all feedback

    Click image for larger version

Name:	2020-11-05 23_19_55-Foto - Google Foto.jpg
Views:	1
Size:	72,2 KB
ID:	697378

  • #2
    Glasen bör vara tillverkade 1800-1825 och är tidstypiska spetsglas med äggformad kupa, graverad ståndarbård och facettslipat ben. Den nedfasade foten är ser man oftast på något senare glas. Den här typen förekom nog överallt där dryckesglas tillverkades. Jag tror de är svenska, men Gjövik är väl ingen omöjlighet....

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av gärdsle Visa inlägg
      Glasen bör vara tillverkade 1800-1825 och är tidstypiska spetsglas med äggformad kupa, graverad ståndarbård och facettslipat ben. Den nedfasade foten är ser man oftast på något senare glas. Den här typen förekom nog överallt där dryckesglas tillverkades. Jag tror de är svenska, men Gjövik är väl ingen omöjlighet....
      Hej Gärdsle, tack för svar och linfo!

      Comment

      Working...
      X