Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad användes det till?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Vad användes det till?

    Hej! Köpte det här rejäla kruset på Tradera. Någon som vet vad man använde dessa till? Samt om det kan vara bly i det och att det därför är olämpligt att använda till livsmedel.


    Click image for larger version

Name:	370959798_fbf8c92c-7a79-4eb0-ad20-1a5f47cae41a.jpg
Views:	1
Size:	64,6 KB
ID:	697261

  • #2
    Användningsområdet ser ut att vara valfritt, som husgeråd eller till och med för tobak.
    Lockburken är saltglaserad och innehåller inte bly.

    Läs gärna mer i ämnet, i den här tråden från 2006:

    Comment


    • #3
      Är det genomgående "ventilationshål" i locket? Kan i så fall vara tänkt att förvara lök i?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
        Är det genomgående "ventilationshål" i locket? Kan i så fall vara tänkt att förvara lök i?
        Det ser ut som märken efter bränningsstöden, tror jag.

        Comment


        • #5
          Det är små inbuktningar men är inte hål igenom, ser inte ut att vara någon defekt eller så. Hade underskattat hur stort kärlet var så blev förvånad när jag fick hem det.. Hade tänkt förvara salt i det men får nog tänka om, eller försöka hitta ett som är hälften så stort

          Comment


          • #6
            Click image for larger version

Name:	1AC10B3A-04D8-4E0E-86B1-60FEA268EDC2.jpg
Views:	1
Size:	47,2 KB
ID:	573634

            Precis som Gideon skriver, så är användningsområdet valfritt. I prislistan från 1905 kallas de bara ”Burkar med lock”. Minsta storleken är 1 liter, vilket borde passa ganska bra för salt. Kjell och Louise Östlund nämner i sitt häfte ”Bruksföremål i saltglaserat stengods” att de ibland kallas för ”Gurkburkar”, så troligen köptes de ofta för att lägga in gurka i.

            Slutligen en bild på vad jag menar med ”märken från brännstöden”, här på ett Höganäskrus.

            Click image for larger version

Name:	1AEC5D12-727B-4C05-A53F-9E286E2D2D20.jpg
Views:	1
Size:	48,9 KB
ID:	573635
            Last edited by jonasgun; 2020-10-12, 10:16.

            Comment


            • #7
              Vad roligt att veta, tack! Då letar jag vidare efter en på 1 liter!


              Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
              [ATTACH]183876[/ATTACH]

              Precis som Gideon skriver, så är användningsområdet valfritt. I prislistan från 1905 kallas de bara ”Burkar med lock”. Minsta storleken är 1 liter, vilket borde passa ganska bra för salt. Kjell och Louise Östlund nämner i sitt häfte ”Bruksföremål i saltglaserat stengods” att de ibland kallas för ”Gurkburkar”, så troligen köptes de ofta för att lägga in gurka i.

              Slutligen en bild på vad jag menar med ”märken från brännstöden”, här på ett Höganäskrus.

              [ATTACH]183877[/ATTACH]

              Comment

              Working...
              X