Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad användes det till?

Vad användes det till?

Hej! Köpte det här rejäla kruset på Tradera. Någon som vet vad man använde dessa till? Samt om det kan vara bly i det och att det därför är olämpligt att använda till livsmedel.

Namn:  370959798_fbf8c92c-7a79-4eb0-ad20-1a5f47cae41a.jpg
Visningar: 72
Storlek:  64,6 KB

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Användningsområdet ser ut att vara valfritt, som husgeråd eller till och med för tobak.
    Lockburken är saltglaserad och innehåller inte bly.

Läs gärna mer i ämnet, i den här tråden från 2006:
    http://precisensan.com/antikforum/sh...rers-giftighet

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Är det genomgående "ventilationshål" i locket? Kan i så fall vara tänkt att förvara lök i?

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Citat Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Är det genomgående "ventilationshål" i locket? Kan i så fall vara tänkt att förvara lök i?
    Det ser ut som märken efter bränningsstöden, tror jag.

Det är små inbuktningar men är inte hål igenom, ser inte ut att vara någon defekt eller så. Hade underskattat hur stort kärlet var så blev förvånad när jag fick hem det.. Hade tänkt förvara salt i det men får nog tänka om, eller försöka hitta ett som är hälften så stort

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Namn:  1AC10B3A-04D8-4E0E-86B1-60FEA268EDC2.jpg
Visningar: 41
Storlek:  47,2 KB

Precis som Gideon skriver, så är användningsområdet valfritt. I prislistan från 1905 kallas de bara ”Burkar med lock”. Minsta storleken är 1 liter, vilket borde passa ganska bra för salt. Kjell och Louise Östlund nämner i sitt häfte ”Bruksföremål i saltglaserat stengods” att de ibland kallas för ”Gurkburkar”, så troligen köptes de ofta för att lägga in gurka i.

Slutligen en bild på vad jag menar med ”märken från brännstöden”, här på ett Höganäskrus.

Namn:  1AEC5D12-727B-4C05-A53F-9E286E2D2D20.jpg
Storlek:  48,9 KB
    Senast redigerat av jonasgun den 2020-10-12 klockan 10:16.

Vad roligt att veta, tack! Då letar jag vidare efter en på 1 liter!

Citat Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
    Namn:  1AC10B3A-04D8-4E0E-86B1-60FEA268EDC2.jpg
Storlek:  47,2 KB

Precis som Gideon skriver, så är användningsområdet valfritt. I prislistan från 1905 kallas de bara ”Burkar med lock”. Minsta storleken är 1 liter, vilket borde passa ganska bra för salt. Kjell och Louise Östlund nämner i sitt häfte ”Bruksföremål i saltglaserat stengods” att de ibland kallas för ”Gurkburkar”, så troligen köptes de ofta för att lägga in gurka i.

Slutligen en bild på vad jag menar med ”märken från brännstöden”, här på ett Höganäskrus.

Namn:  1AEC5D12-727B-4C05-A53F-9E286E2D2D20.jpg
Storlek:  48,9 KB

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •