Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tårtspade - behöver hjälp med stämplar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tårtspade - behöver hjälp med stämplar

    Den här tårtspaden verkar inte vara av silver (inga såna stämplar), men den har två stämplar som jag gärna skulle vilja ha hjälp att tyda.
    Den ena ser ut att vara tre torn med siffrorna 54 under och den andra kanske PF (?). Vad betyder dessa?

    Click image for larger version

Name:	Tårtkniv.jpg
Views:	1
Size:	42,0 KB
ID:	697215
    Click image for larger version

Name:	2020-09-30 13.05.09 HDR.jpg
Views:	1
Size:	96,0 KB
ID:	697216

  • #2
    De tre tornen (tre tårn) är Danmarks kontrollstämpel, motsvarande vår ”Kattfot”.

    PF skall, om jag förstått saken rätt, vara Poul C. Lütken Frigast.
    Det lustiga är att ”54” borde stå för årtalet ”1954”, men Frigast står bara listad som aktiv till 1937.

    Här är dock en stämpel från 1959, som knyts till honom.

    A Danish silver serving spoon by Poul C. Lütken Frigast - 1959 - 21cm long - bowl 8x6cm - 53g - presented in a contemporary retail box marked for Holger Noersgaard - Aarhus. This charming and typical Scndinavian mid-century spoon has echoes of the Art Nouveau and the Georg Jensen in
    Last edited by jonasgun; 2020-09-30, 15:50.

    Comment


    • #3
      Wow, stort tack! Köpenhamn gör att den blir lättare att placera i släkten. Skeden du länkade till verkade inte heller ha en silverstämpel - använde man silverstämplar i Danmark eller kan det betyda att kakspaden trots allt är i silver?
      EDIT - fattar nu, tornen betyder att den är silver... eller?

      Comment


      • #4
        Precis, tornen är stämpeln. Tre torn är silver, två torn är nysilver eller pläter.

        Comment


        • #5
          skaftet er af sølv. Bladet er af stål.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
            skaftet er af sølv. Bladet er af stål.
            Du har rätt. Jag missade texten på bladet.

            Comment


            • #7
              Stort tack! Jag blir som alltid imponerad av all expertkunskap och hjälpsamhet här i forumet!

              Comment

              Working...
              X