Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rokokostolar - men ålder?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Rokokostolar - men ålder?

    Hej

    Jag har två rokokostolar som jag ropade in billigt för några år sedan och omsorgsfullt haft på vinden. Men nu är jag lite intresserad av dess ålder och eventuella värde. Stolarna har renoveringar i sargen för benen och omklädda med löst hängande "bård". Det är vertikalt fäste i stolsrygg och den den ser ut att vara handsågad (se bilder från sarg). Någon som jan ge mig upplysning. Tacksam för svar. Click image for larger version

Name:	1.jpg
Views:	1
Size:	103,7 KB
ID:	697098Click image for larger version

Name:	2.jpg
Views:	1
Size:	117,8 KB
ID:	697099Click image for larger version

Name:	3.jpg
Views:	1
Size:	92,1 KB
ID:	697100Click image for larger version

Name:	4.jpg
Views:	1
Size:	72,8 KB
ID:	697101Click image for larger version

Name:	5.jpg
Views:	1
Size:	151,3 KB
ID:	697102Click image for larger version

Name:	6.jpg
Views:	1
Size:	150,3 KB
ID:	697103Click image for larger version

Name:	7.jpg
Views:	1
Size:	151,9 KB
ID:	697104Click image for larger version

Name:	8.jpg
Views:	1
Size:	154,6 KB
ID:	697105Click image for larger version

Name:	9.jpg
Views:	1
Size:	145,8 KB
ID:	697106Click image for larger version

Name:	10.jpg
Views:	1
Size:	130,1 KB
ID:	697107Click image for larger version

Name:	11.jpg
Views:	1
Size:	148,0 KB
ID:	697108Click image for larger version

Name:	12.jpg
Views:	1
Size:	147,9 KB
ID:	697109

  • #2
    Nyrokoko stolar, slutet 1800 och början av 1900-talet
    Last edited by nobe; 2020-09-15, 11:46.

    Comment


    • #3
      Tack för svar. Lite nyfiken. Vad för bedömning gör du för att komma fram till ditt svar, och skall det definieras nyrokoko eller rokoko stilstol? Vad kan ett värde betinga?

      Comment


      • #4
        Under en period på 1950- och 60-talet nyproducerades en del möbler i nyrokoko som vid denna tid fått en nostalgisk status och fungerade som en hemtrevlig kontrast till de funktionalistiska strömningarna. Möbler som dessa benämns nyrokoko-stil, ej att förväxla med den egentliga nyrokokon

        Comment


        • #5
          Tack för svar. Och du skulle säga att mina stolar är nyrokoko och inte stilstolar?

          Vart tycker du jag vänder mig för en ungefärlig värdering?

          Comment


          • #6
            Det är svårt att säga något om åldern på stolarn. men att du skriver det är vertikalt fäste i stolsrygg och den den ser ut att vara handsågad, indekerar att stolen skulle vara nyrokoko. det spelar inte så stor roll när det kommer till pris, Jag har sett enstaka stolar som sålts för 50:-till 300:- på aktion så värdet är ringa.

            Comment


            • #7
              Jag tror inte de här stolarna är så nya, även om de säkert kan ha fått sina röda sammetssitsar på den tiden nobe talar om. Det är nog riktig nyrokoko, jag gissar av landsbygdstillverkning, liknande den som förekom i Östervålatrakten. Skruven ryggen kan nog vara original och då är den ganska sen, runt 1900 eller strax innan.

              Hursomhelst är nog priset fortfarande ungefär det nobe anger.

              Comment


              • #8
                Tack för informationen. Kul med lite mer info. Det är inte värdet som så intressant utan just historien bakom. Kollade in lite Östervålastolar som är nyrokoko. De verkar ha diagonala skärningar mellan stolpar och överstycke. Mina har helt vågräta. Jag antar att man använde bägge sätten att ha själva skärningen. Jag har förvisso läst i ett annat ämne om ett par andra stolar ( som visade sig vara gustavianska stilstolar) att just vågräta och lodräta skärningar användes tidigare och att man under början av 1800-talet övergick till diagonala. Men det kan såklart ha levt kvar. Om det nu stämmer.

                Comment

                Working...
                X