Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som känner igen detta asiatiska fat?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Någon som känner igen detta asiatiska fat?

    Click image for larger version

Name:	D56F8B0F-D192-4FA9-9315-21E4D71523BF.jpg
Views:	1
Size:	47,6 KB
ID:	697012Hej alla! Någon som känner igen detta fat var och när det kan vara gjort? Ett loppisfynd eller bara skräp? Har letat som en galning efter det men hittar inget, inte mitt område detta...tacksam för hjälp..

    Mvh. Peter

    Click image for larger version

Name:	6D9114AD-B330-455C-A4D3-656C820687BD.jpeg
Views:	1
Size:	81,5 KB
ID:	697010
    Click image for larger version

Name:	F2EE172E-D223-42D3-995F-7BB797969EB1.jpg
Views:	1
Size:	53,5 KB
ID:	697011

  • #2
    Hej Peter!

    Motiven är kinesiska i alla fall. Symbolen med de fem stiliserade fladdermössen är en rebus, 五福捧壽 (Wu Fu Peng Shou), som skall utläsas ”Ett långt liv som hålls uppe av de fem välsignelserna” (hälsa, rikedom, långt liv, dygd och en fridfull död). ”Fem fladdermöss” på kinesiska uttalas precis som ”Fem välsignelser”, och symbolen i mitten är en extrem stilisering av tecknet för långt liv (壽).

    Landskapet är också ett typiskt kinesiskt ”Shan shui”.

    Jag har svårt att bedöma åldern på ditt föremål. Jag tror att det räknas in under det som kallas ”tazza” i väst. Kanske någon form av serverings- eller offerfat, beroende på beställaren. Motiven känns vagt ”(sent) 1800-taliga” för mig, men jag har inte sett den här kombon av motiv i den här tekniken förr. Hoppas att någon annan kan hjälpa dig bättre.

    Bifogar en bild på en av mina tallrikar med en variation av rebusen ovan. Här får ”långt liv” symboliseras av lingzhi-svampar.

    Click image for larger version

Name:	D1EB2A31-407A-45B4-B769-D1C5E36EAC4A.jpg
Views:	1
Size:	57,1 KB
ID:	573500
    Last edited by jonasgun; 2020-09-07, 09:24.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Hej Peter!

      Motiven är kinesiska i alla fall. Symbolen med de fem stiliserade fladdermössen är en rebus, 五福捧壽 (Wu Fu Peng Shou), som skall utläsas ”Ett långt liv som hålls uppe av de fem välsignelserna” (hälsa, rikedom, långt liv, dygd och en fridfull död). ”Fem fladdermöss” på kinesiska uttalas precis som ”Fem välsignelser”, och symbolen i mitten är en extrem stilisering av tecknet för långt liv (壽).

      Landskapet är också ett typiskt kinesiskt ”Shan shui”.

      Jag har svårt att bedöma åldern på ditt föremål. Jag tror att det räknas in under det som kallas ”tazza” i väst. Kanske någon form av serverings- eller offerfat, beroende på beställaren. Motiven känns vagt ”(sent) 1800-taliga” för mig, men jag har inte sett den här kombon av motiv i den här tekniken förr. Hoppas att någon annan kan hjälpa dig bättre.

      Bifogar en bild på en av mina tallrikar med en variation av rebusen ovan. Här får ”långt liv” symboliseras av lingzhi-svampar.

      [ATTACH]183422[/ATTACH]
      Tusen tack för svaret! Då har jag lite information om det. Är där något av värde i det eller inte?

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Opaline Visa inlägg
        Tusen tack för svaret! Då har jag lite information om det. Är där något av värde i det eller inte?
        Med reservation för att jag inte har sett någon liknande förut, och att min åldersedömning kan vara felaktig, så skulle jag gissa på något i storleksordningen 500 till 1000 kronor. Men jag är långt ifrån säker, så jag vill inte svära på det.

        Comment


        • #5
          Tusen tack för svaret och din delade kunskap. Då kan man sova lite lättare när man vet mer.

          Mvh. Peter

          Comment

          Working...
          X