Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När och var? 1800-tal?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: När och var? 1800-tal?

    Hej

    Jag köpte 12 djupa och 12 flata tallrikar på loppis, 10 kr stycket. Helt fantastiskt fina!

    Tallrikarna saknar stämpel men har märken efter tillverkningsprocessen, både under och på ovansidan. Kan det vara 1800-tal?

    Vad tror ni? När och var kommer porslinet från?
    Bifogade filer

  • #2
    Ja, 1800-tal är det definitivt. Sådana här dekorer tryckta med överföringsteknik, blev populära i Storbritannien runt 1820-50 eller så, och liknande tillverkades även i Sverige, av flera tillverkare. Utan märkning tror jag att det är svårt att säga så mycket mer. Många fabriker kopierade varandras mönster, och dekorer köptes och såldes.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Ja, 1800-tal är det definitivt. Sådana här dekorer tryckta med överföringsteknik, blev populära i Storbritannien runt 1820-50 eller så, och liknande tillverkades även i Sverige, av flera tillverkare. Utan märkning tror jag att det är svårt att säga så mycket mer. Många fabriker kopierade varandras mönster, och dekorer köptes och såldes.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Transfer_printing


      Tack för svar och intressant information! Vågar du på dig en gissning om när på 1800-talet?

      Comment


      • #4
        Jag har sett liknande från ungefär 1830-50, men den här känner jag inte igen.

        Comment


        • #5
          Spännande! Skulle du kunna säga något om värdet? Det är alltså 12 djupa och 12 flata. Väger mellan vardags- och finporslin.

          Comment

          Working...
          X