Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med logga/monogram

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjälp med logga/monogram

    Köpte 12 kaffekoppar med ett fint monogram. Jag läser det som GH. Gissar att de kommer från ett hotell eller en resturang. Någon som känner igen det?

    Tror att kopparna är från 1940-talet, baserat på en liknande servisstämpel på signaturer.se.

    Click image for larger version

Name:	2C7C3C78-4A29-435A-8EB4-C2692CAF15A6.jpeg
Views:	1
Size:	46,6 KB
ID:	696897
    Click image for larger version

Name:	F38DE64B-8E78-4D7F-BDC1-A9E746BB2C98.jpeg
Views:	1
Size:	40,5 KB
ID:	696898

  • #2
    Grand Hôtel i Stockholm använder det monogrammet på sin servis och liknande.
    Det var inte så lätt att hitta en bild på det, men till slut så.

    Smörgåsbord. Den kanske ultimata menyformen. Ät så mycket du vill av det du vill. Om maten är god, och om det hela ramas in av en oslagbar miljö och elegant service, ja då blir Avsmakarna nöjda och…

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
      Grand Hôtel i Stockholm använder det monogrammet på sin servis och liknande.
      Det var inte så lätt att hitta en bild på det, men till slut så.

      https://avsmakarna.wordpress.com/201...-sep-2012/amp/
      Tack! Vilket snabbt svar

      Ja det var ju ingen tvekan när man ser det.

      Comment


      • #4
        Inte för att jag har fått käka på Grand hôtel någon gång, men de har en liten kiosk på Strömkajen, och där har jag druckit kaffe en gång och torkade mig då om munnen med en servett med precis det här monogrammet. Tjusigt värre!

        Comment


        • #5
          Kommer njuta lite extra när jag dricker ur dessa koppar

          Comment


          • #6
            Jag hade vägarna förbi och spanade upp mot fasaden. Se där!

            Click image for larger version

Name:	2A1B7C1B-55A7-45E8-AABA-CCEE5CF0432E.jpg
Views:	1
Size:	96,8 KB
ID:	573430

            Comment


            • #7
              Lite kuriosa att Wallenbergs Grand Hôtel anlitade KF-ägda Gustavsberg för att fixa porslin. Men priset var kanske avgörande Eller det där med kapitalet och arbetet eller var det tvärtom?
              Last edited by Lars M; 2020-08-14, 17:52.

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                Lite kuriosa att Wallenbergs Grand Hôtel anlitade KF-ägda Gustavsberg för att fixa porslin. Men priset var kanske avgörande Eller det där med kapitalet och arbetet eller var det tvärtom?
                detta är en club i America som heter Harmonie Club.Jag har samma logo på SAL modell kopp (men söker fortförande Sa-1!)

                Click image for larger version

Name:	Gustavsberg Catalog (1000 × 1000 px).jpg
Views:	1
Size:	57,3 KB
ID:	577166

                Comment


                • #9
                  Länken från Jonasgun fungerar fortfarande:
                  Smörgåsbord. Den kanske ultimata menyformen. Ät så mycket du vill av det du vill. Om maten är god, och om det hela ramas in av en oslagbar miljö och elegant service, ja då blir Avsmakarna nöjda och…


                  Harmonie Clubs logga. Lägg märke till skillnaden mellan C och G:

                  Click image for larger version

Name:	HC.jpg
Views:	1
Size:	12,6 KB
ID:	577174

                  Bild från Cadierbaren, Grand Hotel, Stockholm:

                  Click image for larger version

Name:	Cadierbaren.jpg
Views:	1
Size:	5,6 KB
ID:	577175

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
                    Länken från Jonasgun fungerar fortfarande:
                    Smörgåsbord. Den kanske ultimata menyformen. Ät så mycket du vill av det du vill. Om maten är god, och om det hela ramas in av en oslagbar miljö och elegant service, ja då blir Avsmakarna nöjda och…


                    Harmonie Clubs logga. Lägg märke till skillnaden mellan C och G:

                    [ATTACH]191645[/ATTACH]

                    Bild från Cadierbaren, Grand Hotel, Stockholm:

                    [ATTACH]191646[/ATTACH]
                    Jaha! jag ser den, men hur kan vi förklara detta kopp (som är just nu på ebay)

                    Click image for larger version

Name:	harmonie club kopp.jpg
Views:	1
Size:	40,0 KB
ID:	577181

                    Click image for larger version

Name:	harmonie kopp 2.jpg
Views:	1
Size:	21,8 KB
ID:	577182

                    kul att diskutera!

                    Comment


                    • #11
                      Bilderna i annonsen visar en kopp i serien Marie Christine, som numera tillverkas av Bauscher Porslin och tidigare av fabriken Hutschenreuther-Hotel, som sedan bytte namn till Tafelstern. Samma modell och med samma symbol, som Grand Hotel använder sig av.
                      Säljaren anger att den har Harmonie Clubs symbol - men det tror inte jag. Om Harmonie Club skulle beställa koppar, så ville de nog att det skulle stå HC på dem, inte HG (eller GH) som på denna kopp. H:et är inte heller det, som Harmonie Club använder sig av.
                      Annonsen:
                      Find many great new & used options and get the best deals for Vintage Harmonie Club New York City NYC Tafelstern Oversized Logo Tea Cup Fine at the best online prices at eBay! Free shipping for many products!

                      Comment

                      Working...
                      X