Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad står GTS för?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Vad står GTS för?

    Hej
    Är det någon som vet vad GTS står för på min ljussax? Jag tror den är gjord av järn.

    Tack på förhand Petra
    Bifogade filer

  • #2
    Roligt att få se din ljussax - jag har nämligen en likadan, fast stämpeln ser nästan ut som GT5. Tack vare dina bilder förstår jag att de är gjorda av samma smed, och att det faktiskt står GTS, som jag misstänkte. Förr, när en man kallade sig Tomasson i "efternamn" om hans pappa hette Tomas i förnamn, så skrevs i regel initialerna just så (G för förnamnet, och TS för ett son-namn som började på T).

    Click image for larger version

Name:	ljussax_GTS.jpg
Views:	1
Size:	28,6 KB
ID:	573397

    Click image for larger version

Name:	ljussax_GTS2.jpg
Views:	1
Size:	37,7 KB
ID:	573398

    Upplandsmuseet har en ljussax i annan modell men med samma stämpel.

    Jag har inte kunnat ta reda på vem smeden var, så det kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. Men förnamn som börjar på G eller T hör inte till de allra vanligaste, så det finns i princip en chans att man kan hitta vem det var. Det är bara så ruskigt många personer att söka bland - Föreningen för Smedsläktsforskning har byggt upp Smeddatabasen där man möjligen kan söka rätt på personer med de initialerna, och en del bibliotek har den inlagd på sin släktforskningsdator. Men det fanns gott om smeder förr, så det kan mycket väl finnas flera med just de initialerna.

    Gissningsvis är de här ljussaxarna från första hälften av 1800-talet.
    Last edited by Anna-Carin; 2020-08-09, 10:10.

    Comment


    • #3
      Tack snälla för all information. Ett tings historia får mig alltid att tycka mer om den. Den får liksom en själ. 😊

      Comment

      Working...
      X