Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eventuellt Carl Milles

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Eventuellt Carl Milles

    Hej!
    jag har fått ta över en björn vad min mamma påstår är en Milles staty. jag är på jakt efter mer fakta runt den.

    Vad jag fått höra är det en kopia av en större staty. Men hittar inget info vad den skulle tänkas heta. Min mamma kallar den Kragbjörn.

    Björnens Historia
    Min mormors morfars syster Ebba Ahldin köpte den i sthlm efter hon gift sig med sin man. och när hon sen köpte släkthuset I Karlskrona så flytta björnen till trädgården där. min mormor ärvde den år 1969. min morfar har tyvärr efter det nån gång målat den med kopparfärg. jag minns hur den stod på på deras lantställe när jag var barn.
    Min mamma ärvde den 2004. och idag har jag fått ta över björnen för att ha i min trädgård.

    Björnen borde vara köpt mellan 1941-1969.
    familjen är helt säkra på att det ska vara en Milles. den har inga stämplar i eller under sig.

    de vi är nyfikna på är när den kan vara gjord och såld. om det eventuellt är en av statyerna som sålts på Millesgården. eller om den kommer från någon typ av kollektion som gjorts.

    Har försökt hitta info och liknade på internett för att lära mig mer om den men inte hitta något.

    Tänkte om ni kanske sitter på mer info om våran släktbjörn. Upösnattningen är att den borde vara runt 79-65år gammal.

    jag förstår om det kan vara svårt att ge mig svar. men vet inte riktigt var jag ska leta vidare. Då de som sitter på mer info om själva björnen är döda.

    skulle vara kul att kunna ge mina barn och nästkommande mer info om den i arv efter mig.

    Click image for larger version

Name:	20200805_172015.jpg
Views:	1
Size:	150,9 KB
ID:	696851

  • #2
    Har du varit i kontakt med någon intendent på Millesgården?
    De borde kunna svara ganska snabbt om den är av Milles.

    Comment


    • #3
      hej jo jag maila både till deras infomail men även till hon som är intendent på millesgården förut idag.


      dock förtidigt för att kunna få svar

      Comment

      Working...
      X