Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Verktyg till vad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Verktyg till vad?

    13 cm lång och gjord i nysilver med en krok och något vass på motsatta sidan om kroken. D.R.G.M. = Deutsches Reichsgebrauchsmuster (German Reich Registred Design). Någon som vet eller har idé?
    Bifogade filer

  • #2
    Jag undrar om det faktiskt inte är en antik citrus-skalare.
    Tyckte att den påminde om en modern sådan till formen, och hittade några liknande din när jag sökte på ”antique orange peeler”.

    Comment


    • #3
      Tack jonasgun! Varför tänkte jag inte på det? Jag har ju en i plast i en kökslåda.... Kul att patent och mönsterskydd tycks vara viktigt men tyskarna ville inte ange tillverkare.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Den måste ju vara väldigt ovanlig!
        När började man äta apelsiner regelbundet i Sverige? 50-tal?

        Comment


        • #5
          Verktyg till vad 2.0

          En klensmed har gjort denna tingest och som har ett trähandtag och en krok i ändan. 41 cm lång inkl krok. Jag har en aning om vad den kan ha använts till men.... Någon som vet?
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Att ta ut ugnsplåtar och ugnsformar med

            Comment


            • #7
              Tack nobe! Det kan nog stämma men blir lite vingligt om det är mycket bröd på plåten. Det går att fånga upp knäckebröd eller tunnbröd direkt från plåten också.

              Comment


              • #8
                Små plåtar till vedspis

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                  13 cm lång och gjord i nysilver med en krok och något vass på motsatta sidan om kroken. D.R.G.M. = Deutsches Reichsgebrauchsmuster (German Reich Registred Design). Någon som vet eller har idé?
                  Första inlägget på tråden frågade jag och fick svar. Jag har nu hittat en annan tråd med med samma apelsinskalare men från Stockholmsutställningen 1930 (nr20) http://precisensan.com/antikforum/sh...gen-1930/page2 Där finns också lite längre fram en modern sak från Georg Jensen. Och jag passar på att visa en annan modern variant från Royal Copenhagen och den är i rostfritt och 14 cm lång.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    Ett litet järnverktyg med träskaft (10,5 cm). Den slipade eggen är snedställd och "huvudet" är beskuret så prylen ligger still och rullar inte på bordet. Man kan läsa 26 och SWS eller SMS ev fler kombinationer? Jag kan tänka mig att det använts till bearbetning av textil, läder eller trä? Någon som vet eller har idéer?
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      För träsnideri?

                      Comment

                      Working...
                      X